Det kan vara svårt att strukturera upp arbetsdagen. Petra Brask är effektivitetskonsult och har fem knep som kan göra både dig och din dag mer effektiv.

1. MORGONENS FÖRSTA TIMME sätter agendan för resten av dagen. Se den som din stund och lova inte bort den till någon annan. Undvik de tre M:en; möten, mail och människor som avbryter.

2. RINGA IN de viktigaste punkterna på din att göra-lista. Även om du behöver stycka upp större uppgifter, så kan du åtminstone komma igång och göra en del på morgonen när din hjärna fortfarande är pigg.

3. MÅNDAGAR: Samla ihop uppgifter. Gör en surdegslista och beta av. Det ger en skön känsla att ha klarat av detta – och känslan kan du surfa på resten av dagen och veckan.

4. TISDAG–TORSDAG: Börja dagen med en större arbetsuppgift som kanske till och med känns lite motig och svår. Kroppen får en endorfin-kick som håller resten av dagen när du har utfört en utmaning.

5. FREDAG: Reflektera över veckan som gått och planera för nästkommande veckor. Då kan hjärnan vila bättre över helgen.

Unknown

FOTO: JIMMIE NILSSON

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: