Att rött vin är bra för mycket är ingen nyhet. I en studie från Ben Gurion-universitetet fick 224 deltagare med diabetes typ 2 dricka antingen mineralvatten eller 1,5 dl torrt vin till middagen. Alla åt enligt Medelhavsdieten utan kalorirestriktioner.

Läs också: 11 livsmedel du trodde var onyttiga

Efter två år kunde forskarna se att vindrickarna hade bättre hälsa än de som druckit vatten. Vitt vin och rött vin gav likvärdiga resultat, nämligen förbättrade kolesterolvärden och bättre nattsömn. Dessutom sänkte vingruppen sin risk att drabbas av metabolt syndrom, vilket innebär bland annat ett högt blodtryck, förhöjda blodsockervärden och bukfetma.

Nu visar dessutom studier från både Washington State University och Harvard Medical School att två glas vin på kvällen kan hjälpa dig att gå ner i vikt.

Det är nämligen antioxidanten resveratrol som hjälper kroppen att förvandla det dåliga vita fettet till bra brunt fett som är lättare att förbränna.

Läs också: Vinet som gör dig snyggare – enligt forskning

Enligt Harvard-studien är dessutom den rätta mängden två glas vin varje kväll för att minska risken för övervikt med 70 procent – då hade de följt 20 000 kvinnor under 13 års tid.

Och eftersom resveratrol hjälper dig att hålla sötsuget i schakt är det bäst på kvällen – då suget ofta slår till. Så även om det är en del kalorier i vinet så kanske du hade stoppat i dig mer av ditt favoritsnack i annat fall.

Nu är ju inte två glas vin dagligen något som passar alla. Vill du skippa kalorierna och alkoholen i vinet men ändå få tag på de nyttiga antioxidanterna så finns resveratrol även i jordgubbar, blåbär och röda druvor!

Läs också: Mästerkocks-Mischa: Så väljer du rätt vin

Källa: Washington State University, Arizona State University, Daily Mail
Foto: Thinkstock