Trendar: SjälvkänslaPsykisk ohälsaKärlekRelationsrådVänskap

Forskare har hittat molekylen som drar tillbaka ålderstecken

06 apr, 2017
AvThowe Wagner Larsson
Glöm skönhetsvård för rynkor och mat som sägs bromsa åldrandet. Nu har forskarna hittat lösningen på vårt åldrande.

Forskare vid Harvard Medical School i Boston, USA, har identifierat en molekyl som både fördröjer åldrande och drar tillbaka ålderstecken. Studier har utförts på möss med goda resultat och forskarna hoppas nu på att kunna utföra tester på människor inom ett halvår.

Molekylen heter NAD+ och finns redan i våra kroppar. När en cell har en stor mängd NAD+ hjälper molekylen enzymen PARP1 som då kan arbeta med att hålla kroppen ung.

Genom att injiciera en föregångare till NAD+ i en grupp äldre möss kunde forskarna se att NAD+ drog tillbaka ålderstecken och samtidigt kunde skydda mot framtida åldrande.

– Efter enbart en vecka kunde vi inte se skillnad på cellerna hos de gamla och de yngre mössen, säger David Sinclair som är forskningschef för studien.

– Det här är det närmaste vi någonsin kommit en effektiv anti-åldringsmedicin, och antagligen dröjer det bara tre till fem år innan det kommer ut på marknaden, fortsätter han.