Ryktet gör gällande att i finska hem är en bastu en lika stor självklarhet som toalett och kök, vare sig man bor i villa, radhus eller lägenhet. Huruvida det ryktet stämmer eller inte spelar egentligen ingen roll; att basta är trevligt, skönt och, enligt en ny undersökning från Östra Finlands universitet, som publicerats i Journal of Human Hypertension och European Journal of Preventive Cardiology, kan det ha en direkt positiv effekt på ditt blodtryck, hjärtfrekvens och kärl.

Läs även: 6 sköna platser att bada bastu på i Sverige

Enligt TIME har samma forskare tidigare kommit fram till att personer som bastar regelbundet löper mindre risk att drabbas av högt blodtryck, hjärtdöd och demens. Det forskningsresultatet kunde däremot inte styrkas genom ett samband mellan orsak och verkan, så den här gången bjöd forskarna in 102 försökspersoner som de övervakade precis innan och direkt efter en bastusession på 30 minuter.

Läs även: Den äggformade guldbastun ställs ut i Stockholm

Forskarna fram till att efter 30 minuter i en torr och varm bastu sjönk personernas blodtryck uppemot 30 minuter efter de klivit ur bastun.

Det är här det blir intressant: under den tid som försökspersonerna spenderade i bastun höjdes samtligas blodtryck gradvis upp till 120 slag per minut. Ett blodtryck som motsvarar normalintensiv träning, då en frisk persons vilopuls ligger på mellan 60 och 100 slag per minut.

Innebär det då att bada bastu är likvärdigt ett vanligt träningspass? Medförfattaren till forskningsrapporten om bastuns hälsoeffekter Dr. Jari Laukkanen har svaret.

Läs även: Experten: Så ofta ska du duscha – egentligen

Enligt Dr. Laukkanen behöver det inte betyda att bada bastu och träna är samma sak och lika hälsosamt, men han avvisar det inte heller. Han pekar bland annat på det faktum att dina muskler inte stimuleras på samma sätt som under ett normalt träningspass – såvida du inte bestämmer dig för att göra armhävningar på högsta laven. Däremot upplyser han om att den positiva inverkan på cirkulationssystemet kan vara likvärdig vid bastu som träning. Att bada bastu kan alltså hjälpa till att hålla igång hjärtat så att det pumpar som det ska, och kanske lika bra som om du stod på ett löpband i 30 minuter.

Läs även: Personliga tränaren: Därför är det minst lika bra att träna hemma

Låt oss då ta en stund att reflektera över, men kanske också upprätta en pragmatisk inställning till dessa värmande bastunyheter. Dr. Laukkanen understryker att de som åtnjuter de största hälsoeffekterna badar bastu mellan fyra och sju gånger i veckan.

Andra hälsosamma effekter från att bada bastu är att din kroppstemperatur ökar – något som vidgar dina blodkärl och bättrar på ditt blodflöde – du svettas mer och får därigenom ut slaggprodukter och oönskad vätska, men, kanske det viktigaste av allt: att bada bastu är för många en källa till avslappning, och den fysiska och mentala stressen som kan släppa genom regelbundna bastubesök låter onekligen värt det.

Foto: IBL

Läs mer:

Studie: Städning kan vara lika bra för hälsan som träning

Ölyoga – nu kommer succéträningen till Sverige!