När man mår dåligt psykiskt kan det vara svårt att veta när man behöver söka hjälp och dessutom vart man ska vända sig för att få den där hjälpen. När det gäller tidpunkten då man ska söka hjälp är det förstås individuellt, alla reagerar inte på samma sätt och får inte heller samma symptom. Vissa får fysiska symptom som värk i ryggen eller ont i magen medan andra får mer psykiska symptom:

  • Du känner uppgivenhet eller är nedstämd, och det går inte över.
  • Du känner oro, ångest och har svårt att sova.
  • Du har svårt att lita på andra människor och isolerar dig från omvärlden.
  • Du har svårt att koncentrera dig och känner stress som inte släpper.
  • Du har tvångstankar eller skadar dig själv.
  • Tankar på något hemskt som har hänt snurrar och du kan inte släppa det.

Om du känner igen dig i en eller flera av de här symptomen kan det vara ett tecken på att du behöver någon att prata med för att släppa på tankar som låst sig och få hjälp att knyta upp destruktiva tankeknutar.

Gå via vårdcentralen, privat klinik eller via jobbet

Om du känner att ditt mående på olika sätt hindrar dig i ditt vardagsliv ska du absolut söka hjälp. Men vilken hjälp? Och hur?

Den enklaste vägen att gå är att träffa din husläkare på vårdcentralen och berätta om din situation. Den läkaren kan sedan ge dig en remiss så att du får träffa en psykolog, psykoterapeut eller kurator. Du kan också söka hjälp direkt på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning, men även där får du förmodligen en remiss till ett senare besök hos en psykolog.

När du slussas vidare får du träffa en terapeut som är ansluten till landstinget och då kostar besöket som ett vanligt läkarbesök. Dessutom gäller högkostnadsskyddet, så det tar inte många besök innan det blir kostnadsfritt för dig.

Om du är under 18 år gammal eller söker för någon som är under 18 år ska du söka dig till Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP. Man kan också börja med att söka sig till elevhälsan eller en ungdomsmottagning.

Om du istället väljer att gå direkt till en privat klinik kan du eventuellt få hjälp snabbare, men då syns det också på prislappen. Hos de privata mottagningarna gäller inte högkostnadsskyddet och ett besök kostar ofta över 1 000 kronor per gång. Om du vill gå den vägen kan du söka på internet efter en terapeut med egen mottagning. Se då till att psykologen eller psykoterapeuten är legitimerad.

Inom företagshälsovården kan du få viss hjälp för psykisk ohälsa, särskilt när det gäller rehabilitering för att kunna återgå till sitt vanliga arbete efter en sjukskrivning.

Du kan också få till exempel stressbehandling, midfulness och mental träning via friskvårdsbidraget som du får från din arbetsplats.

Testa nya terapiappen

Ett annat alternativ är att testa nya appen Mindler, en landstingssubventionerad tjänst utan väntetid, där du kan pratad en legitimerad psykolog via ett videosamtal. Samtalen kostar 100 kr och frikort gäller.

KBT, PDT och IPT

De vanligaste terapiformerna du erbjuds är KBT (kognitiv beteendeterapi), PDT (psykodynamisk terapi) och IPT (interpersonell psykoterapi). Det finns också andra terapiformer, som gruppterapi, par- eller familjeterapi och kris- och traumaterapi. Vilken terapi du ska gå beror förstås på vilket problem du har.

Om du söker hjälp för depression eller ångest är KBT en vanlig terapiform, där du får hjälp att identifiera vilka tankemönster som triggar att du mår dåligt och lära dig hur du ska hantera det. Du får verktyg som du kan använda för att ta dig ur de negativa mönstren.

Även IPT fungerar bra på depression och fokuserar på mänskliga relationer och hur de påverkar din psykiska hälsa.

PDT är det som många nog tänker på som psykoterapi, där man utgår från att de mentala problemen man har grundar sig i inre konflikter. Dessa konflikter kan i sin tur lösas genom att man bland annat undersöker konflikter, upplevelser och minnen från tidigare i livet.

Om du bor långt bort från närmaste terapeut kan du i många fall få hjälp av internetbaserad psykoterapi. Det fungerar ofta bra för dig som lider av depression, tvångstankar, stress eller någon ångestdiagnos. Du får först träffa en terapeut som avgör om terapi via internet passar dig och dina behov. Sedan är det upp till dig att genomföra din behandling som består av olika övningar som du gör online. Du får feedback från en behandlare som hjälper dig vidare och tar behandlingen framåt.

Byt terapeut om det inte funkar

Precis som med all annan kontakt mellan människor kan man inte i förväg veta om den terapeut du får träffa är den rätta för dig. Och eftersom hela behandlingen är beroende av att du känner dig trygg med din terapeut och kan öppna dig helt så är det viktigt att du inte håller fast vid samma terapeut om du känner att det inte funkar. Det här kan vara svårt för terapeuten själv att avgöra. Du ska känna att du kommer framåt i din behandling, även om terapi kan vara tufft och periodvis leda till ökad stress. Det är helt normalt, men i det långa loppet ska du komma framåt.

Källa: 1177, tidningen Psykologi

Läs mer:

Skriv dig frisk med skrivterapi

Kan parterapi rädda er relation?

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: