victorias secret

Den 8 november öppnar Victoria’s Secret sin första skandinaviska flaggskeppsbutik i Gallerian i Stockholm. Butiken, som flyttat in i Monkis gamla lokaler, ska omfatta två våningsplan och täcka hela 900 kvadratmeter.

Företaget har länge kritiserats för sin brist på icke-normativa kroppar och i dag väljer allt fler modeller att bojkotta märket helt – inte minst efter marknadsdirektören Ed Razeks uttalande i fjol. På frågan om varför Victoria’s Secret inte bokar trans- eller plus size-modeller till sin årliga modevisning svarade han nämligen att ”showen är en fantasi”:

– Nej, jag tycker inte det.  Varför inte? För att showen är en fantasi. Det är 42 minuter nöjesspecial. Det är vad det är, sa han till tidningen Vogue.

Nu ska man i stället bli ”mer inkluderande” och har i sin svenska satsning tagit hjälp av influencers för att vända opinionen, bland andra Alice Stenlöf:

”Jag är så pepp på att följa VS Sweden på resan mot att bli ett mer inkluderande varumärke”, skriver Alice i det betalda samarbetet på Instagram.

”Finns inget brand som fått mig att hata min kropp mer”

Men kampanjen har inte tagits emot särskilt väl. Många ifrågasätter vad som egentligen förändrats – vilket blir smärtsamt tydligt efter en snabb titt på Victoria’s Secret Swedens Instagramkonto.

En av de som ger satsningen tummen ner är kroppsaktivisten Cassandra Klatzkow:

”Ser att @victoriassecretsweden lanseras i Sverige med hjälp av influencers där de pratar om hur VS gör dom självsäkra och det skaver sönder i mig. Victoria’s Secret? Finns inget brand som fått mig att hata min kropp mer än dom tror jag …

Vill verkligen veta vad som förändrats så mkt sedan uttalandet i slutet av förra året? Kommer vi se plus size underkläder nu i den nya butiken? Kommer dom använda sig av andra än extremt undernärda modeller framöver i deras lilla show?”, skriver Cassandra i en Instagramstory.

En bild från Cassandra Klatzkows Instagramstory om Victoria's Secret Sweden.

Nu får lanseringen även kritik av tv-profilen och artisten Peg Parnevik, som själv kämpat mot ätstörningar:

”Låt oss prata om märken som är notoriskt trans- och fettfobiska, och som nu pushar ‘self love’ och ‘girl power’ för att sälja sin nya kollektion”, skriver hon i ett nytt Instagraminlägg och fortsätter:

”Vad som är problematiskt här är att VS slänger på en self love-etikett på samma gamla tröttsamma tjejfantasi och säljer oss självhat med en rosett. Dessutom så ska ju kroppspositiva kampanjer faktiskt inkludera alla olika kroppar, eller åtminstone något annat än de som är vita och smala. Det inkluderar bland annat FETA, RÖRELSEHINDRADE, SVARTA, TRANS, KROPPAR!!!

Läs Peg Parneviks Instagraminlägg i sin helhet här:

Läs mer:

Miljoner hyllar Demi Lovatos bikinibild: ”Trött på att skämmas”

Instagram tar ställning – nekar bilder som bidrar till kroppshets

Foto: Karin Törnblom//TT