dosha ayurveda test

Ayurveda handlar om att skapa balans i kropp och sinne genom att leva en sund livsstil anpassad efter din personlighetstyp. För att få reda på din ”dosha” – vata, pitta eller kapha – kan du gå på en ayurvedisk hälsokonsultation och få en mer djupgående analys genom så kallad pulsläsning.

Här kan du läsa i korta drag om de olika doshorna – och se vilken som stämmer in på dig.

VILKEN DOSHA ÄR DU?

Vata…

… är impulsiv, kreativ och får lätt nya idéer men tröttnar också lätt och har stort behov av omväxling. Livsstilen är oregelbunden med få rutiner. Vata är känslig och drabbas lätt av oro och ångest, ofta i samband med livsförändringar och resande.
Tecken på obalans: Koncentrationssvårigheter, oro och sömnsvårigheter. Dålig blodcirkulation, frusenhet, torr hy och torrt hår, gaser, förstoppning, stelhet, värk, kronisk trötthet, PMS.
Hittar balansen: Med regelbundna vanor, varm mat och dryck, oljemassage, promenader i naturen och skön musik.
Ät: Varm, tillagad, kryddig och gärna lite fet mat. Grytor, gröt och matiga soppor är bra. Drick kokt, varmt vatten.
Ät inte: Råa grönsaker, kall mat som sallad, yoghurt och glass.
Träna: Lugna promenader, långsam yoga.

Pitta…

… är den typiska ledaren, ambitiös och målmedveten, noggrann och strukturerad. Energinivån är hög, men det höga tempot gör också att pitta riskerar att bränna ut sig. Hen är varm och kärleksfull och har god aptit, både på mat och livet i stort.
Tecken på obalans: Lättirriterad, otålig och kritisk mot sin omgivning – och obalansen kommer ofta av för mycket stress, press och sol och värme. Vanliga symtom är magkatarr, halsbränna, diarré, hudproblem, ökad aptit och huvudvärk.
Hittar balansen: Genom att vila, sänka ambitionerna, hitta bra rutiner för mat och sömn och undvika stark värme, kryddstark mat och alkohol. Mår också bra av att omge sig av vackra ting.
Ät: Tillagad mat med milda smaker. Drick kokt, möjligen lite avsvalnat vatten.
Ät inte: ”Röd” mat som tomater, paprika, chili, kött, vin. Undvik också salt och sura smaker som vinäger, ost och juice.
Träna: Kan utöva nästan all slags träning, men mår bäst av lite lugnare rörelseformer, gärna vid vatten. Träningen bör också vara befriad från prestation och tävlingsmoment.

Kapha…

… är stabil, jordnära, tillgiven och empatisk. Lever bäst efter rutiner, helst utan snabba förändringar. Kapha är en god lyssnare och vän och får andra att koppla av. Hen kan dock vara lite girig och lat.
Tecken på obalans: Kapha kan komma i obalans av för mycket sömn, tung och fet mat och för lite motion. Tecken på detta är nedstämdhet och tungsinne, men även övervikt, upp­repade förkylningar, astma och allergier.
Hittar balansen: Genom att dra ner på tung mat, sova lite mindre och utmana sig själv med att testa nytt och variera vardagen.
Ät: Varm, lagad mat, gärna starkt kryddad. Ingefära och chili är bra, det ökar matsmältningen. Välj grönsaker framför kolhydrater.
Ät inte: Tung, fet, söt och processad mat.
Träna: Helst varje dag och gärna med hög puls.

Läs mer om hur du hittar din balans i livet med ayurveda här!

AV LINDA UNNHEM

FOTO SHUTTERSTOCK/TT

Läs även:

Testa nya hälsodrycken golden milk – så gör du!

Ny forskning: Det finns 4 personlighetstyper – vilken är du?