Hoppa i provrummet. Upp och ner, flera gånger. Det är egentligen bästa sättet att verkligen känna om din nya träningsbehå håller vad den lovar – brösten ska inte skumpa upp och ner, de ska inte heller välla ut åt sidorna. Och behån ska inte behöva kännas som en strypsnara över bröstkorgen när du andas djupt eller sitta så tajt att kanter och axelband skaver.

– En ny behå ska du alltid prova ut så att den knäpps på det yttersta läget. Då kan du spänna åt den när den använts ett tag, säger Helene Hogengård på Hogengård of Sweden. På grund av hennes egen F-kupa och svårigheter med att hitta en bra träningsbehå till tuffa dressyrpass designade hon en egen modell, som numera kan ses som en klassiker för storbystade.

Brösten är uppbyggda av ligament, de har inget stöd av vare sig benstomme eller muskler, och tränar du med en dålig (eller ingen) behå kommer ligamenten att töjas ut efter hand. Oåterkalleligen. En förlorad bröstform fås aldrig åter. Har du fyllig byst och joggar eller rider är risken därför ganska stor att brösten successivt antar en ny form. (Blir ”långa” som en del barn beskriver fenomenet.) Självklart spelar storleken en viss roll, en liten byst klarar sig bättre än en stor, även om A-kupans ligament givetvis också kan ta stryk.

Lika viktigt är det att undvika onödig värk i axlar, skuldror och rygg. Många av oss tränar ju just för att slippa ha ont i vardagens stillasittande och stress.

– Jag har haft en känslig rygg sedan jag var 15 år, mycket på grund av bysten. Kombinationen bra behå, magmuskler och stretchövningar räddar mig. Eftersom jag länge hade för stor omkretsstorlek på behån har jag nu fula gropar i mina axlar – tyngden hamnade i axelbanden. Och det är väldigt många kvinnor som gör just det misstaget, säger Helene Hogengård.

Att just storleksvalet ställer till det bekräftar Anna Gustafson, designer på Swegmark of Sweden.

– Gå inte ner en storlek för att träningsbehån ska sitta ännu tajtare. Är du osäker så välj i första hand en modell som har reglering i både axelband och omkrets.

Hon betonar också vikten av att inte välja för smala axelband som lätt ”gräver” sig in i axlarna.

– Vi vadderar gärna axelbanden lite extra på våra modeller, just av den orsaken. Och den som bär träningsbehån kan själv välja om hon vill korsa dem i ryggen eller inte. En riktigt bra träningsbehå ska vara så flexibel som möjligt, precis som en vanlig behå.n

Tips!

Har du stor byst?

Då är förmodligen en sportbehå med kupa och båge det bästa för dig – en top-modell som trycker in brösten kan göra ont.

FAKTA

● Tränar du 2–3 gånger i veckan håller en bra träningsbehå upp till ett år.

● Ett bröst rör sig i genomsnitt nio centimeter vid ett enda löpsteg, upp och ner, sida till sida, och ut och in – som en åtta.

● Tvätta i 30–40 grader, utan sköljmedel (det kan förstöra de elastiska trådarna i lycra eller elastan). Källa: Löplabbet.