Kirsten Ransbury är dietist vid en klinik i Kalifornien och Kiran F. Rajneesh är chef vid enheten för neurologisk smärta vid Ohio State University Wexner Medical Center. Koffein och huvudvärk är med andra ord vanliga frågor i deras yrkesroll. Här reder de ut några saker som är bra att ha koll på om koffein och hur det påverkar oss.

1. Kaffe hjälper bara mot huvudvärk i vissa fall

Om huvudvärken orsakas av svullna blodkärl i hjärnan, kan koffeinets sammandragande effekt på kärlen minska svullnaden  – och huvudvärken. Koffein kan även lindra spänningshuvudvärk eftersom det hjälper dig att släppa slappna av i musklerna på hjässan och baksidan av huvudet. Men lagom är bäst, dricker du för mycket koffein kan spänningarna istället öka – och värken därtill.

2. Det fins ingen magisk ”lagom” dos koffein

Visst vore det smidigt om man visste exakt hur mycket koffein som var lagom för att få den där perfekt avvägda effekten? Men tyvärr finns det ingen magisk dos eftersom vi alla reagerar genetiskt olika på koffein. Är man känslig mot koffein bör man ta det lugnt med kaffe och liknande drycker, framförallt som smärtstillande.

3. Koffeinkällan spelar en viss roll

Kaffe, cola och te är de vanligaste källorna till koffein, och bland dem spelar det ofta inte någon större roll vad man väljer ur koffein-synpunkt (även om styrkan skiljer sig åt mellan olika varianter). Dock innehåller ju läsk ofta både socker och tillsatser, så naturliga val som kaffe och te är övergripande bättre för din hälsa. Däremot höjer experterna ett varningens finger för energidrycker. Förutom att associeras med hälsorisker som yrsel, hjärtrusningar och strokes kan neurostimulatorerna i energidryckerna öka din huvudvärk.

4. Vad som hjälper mot huvudvärk är individuellt

Värktabletter, motion, kyla, sömn – vad som hjälper bäst mot huvudvärk är individuellt och därför är det svårt att ge några generella tips för kaffekonsumtion. Men en bra början om du ofta lider av huvudvärk är att se till att sova ordentligt, inte äta för mycket socker, dricka mycket vatten och motionera regelbundet. Undvik för mycket alkohol, nikotin och skärmtid. Och drick lagom mängd koffeinhaltiga drycker såklart.

 

Källa: Huffington Post

Bildkälla: Unsplash/TT

Läs mer:

Är du en kaffe- eller teperson? Dina gener bestämmer

Så mycket påverkas din sömn av hur mycket kaffe du druckit under dagen

6 myter om kaffe vi kan sluta tro på 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: