Kosthållningen i tv-programmet Den stora hälsoresan, som bygger på konceptet 16 weeks of hell, är omdiskuterat.

Deltagarnas ätande är kontrollerat in i minsta detalj – och de väger all mat enligt en matsedel som grundaren Tony Andersson tagit fram.

Maten under 16 weeks of hell

Men hur äter man egentligen under 16 weeks hell?

Under programmet följer du ett strikt kostschema som inkluderar allt du ska äta under tiden. Det innehåller nötkött, fläskkött, kyckling, fisk, skaldjur och ägg samt olika mjölkprodukter. Deltagarna i 16 weeks of hell får exakta recept att följa.

Framför allt bygger kosthållningen på så kallad periodisk fasta, vilket betyder att man äter under ett åtta timmar långt ätfönster under dagen. Det kan exempelvis vara mellan kl 10 och 18. Resten av tiden fastar man och äter två lagade mål och två mellanmål under en dag. Övrig tid är det enbart tillåtet att dricka.

Måltiderna består generellt sett av mycket protein och mindre kolhydrater. Dock tas aldrig kolhydraterna bort helt ur kosten, utan mängden kolhydrater varierar mellan de fyra blocken som kosten är indelad i.

Kostschemat under 16 weeks of hell

I programmet ingår också två så kallade deffperioder. Då äter deltagarna en mer kolhydratfattig kost som gör att de hamnar i ketos, ett tillstånd där kroppen bränner fett istället för glukos. Just under den perioden tränar också deltagarna många timmar om dagen.

Under hela programmet är socker och alkohol förbjudet, med undantag för två tillfällen då deltagarna får unna sig 1 000 kalorier extra.

– Kosten jobbar vi med fyra olika block. Alla startar på exakt samma näringsintag. Första två veckorna ser vi hur deltagarna reagerar på lågt kaloriintag. Det blir en inventering för mig att se hur mycket energi de behöver, säger Tony Andersson till Expressen.

Hur mycket äter man under 16 weeks of hell?

En person med ett lågt kaloriintag kan ligga på 1200-1500 kalorier per dag, men allt i programmet är individanpassat.

16weeksofhell.com poängterar man att det är viktigt att inte äta för lite under programmet. Så här skriver man:

”I slutändan vill vi att alla deltagare äter så mycket det bara är möjligt. Viktigt att komma ihåg är att du inte ska äta mer än vad vi rekommenderar, men du FÅR inte under några som helst omständigheter äta mindre än vad vi rekommenderar. Mer är inte bra men mindre kan vara farligt (…) Om du har haft eller är det minsta orolig för att få någon form av ätstörning ska du tänka dig för väldigt noga innan du anmäler dig till 16WOH eller annat liknande program där din kost är uppstyrd.”

Recept 16 weeks of hell

Så här kan några måltider under en dag med 16 weeks of hell se ut:

Lunch: Lax med tomatsallad och avokado / Couscous med sallad, morötter, broccoli och kidneybönor

Mellanmål: Proteinshake

Middag: Pepparstek med mozzerella, tomat, sallad och gurka / Kyckling med bönpasta och fetaost / Minutbiff med grekisk sallad

Källa: Expressen, 16weeksofhell.com

Foto: Dplay/TT

Av: Anna Sundesten

Läs mer:

Johan Rheborgs stora ilska mot Den stora hälsoresan