Går du till jobbet med raska steg ivrig att få träffa dina kollegor? Och blir du så där lite extra glad av åtminstone en av dem? Grattis, det innebär inte bara att du har härliga arbetskamrater – det betyder också att du presterar bättre på ditt jobb!

Enligt en studie vid Rutgers University i New Jersey, som studerat 168 personer anställda på samma bolag, är det ett stort plus för både dig och arbetsgivaren om du har en nära vän på jobbet.

Läs även Därför är det bättre att säga upp sig än att vantrivas på jobbet

Forskarna noterade att de som ansåg sig vara kompis även privat med en kollega oftare bad dem om råd kring frågor som rörde arbetsuppgifterna. Anställda som inte ansåg sig ha nära vänner på jobbet gjorde inte alls detta i samma utsträckning. Att ha en prestigelös dialog med vännerna på och utanför jobbet gör att produktivitet och effektivitet ökar, vilket gynnar både verksamheten och dina egna karriärutsikter.

Artikeln publicerades först på MåBra.