Tyska Rosa bandet har lanserat en kampanj som ställer sig kritisk till Facebooks regler mot exponering av kvinnobröst.

Kampanjen heter ”Check it before it’s removed”, vilket syftar både till att kvinnobröst inte accepteras på sociala medier medan manliga bröst accepteras, men även till hur viktigt det är att kontrollera sina bröst för att upptäcka cancer.

På kampanjsajten uppmanas kvinnor att delta genom att dela deras bilder på Facebook och Instagram. Men de uppmanas även att kontrollera brösten.

– Att kolla brösten kan rädda liv. Vi visar dessa bilder för att öka medvetenheten om bröstcancer, men också med förhoppningen att den här typen av innehåll kan få publiceras på sociala medier för att göra medvetna i ämnet, säger Christina Kempkes på Rosa bandet i Tyskland.

Se instruktionsfilmen här!

 

Av: Joel Linde.

Foto: Shutterstock.

Mer lästips
Ny forskning – ägg är dubbelt så nyttigt som vi trott. 
3 sätt att hålla dig lycklig – enligt forskarna. 
5 vackra dukningstips att inspireras av. 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: