Att aldrig ge hjärnan en paus gör den stressad och kan få oss att må sämre. Därför gäller det att ibland låta den vila helt från alla intryck.

Sissela Nutley är hjärnforskare och författare till boken Distraherad – hjärnan, skärmen och krafterna bakom (Natur & Kultur). Hon skriver om hjärnans formbarhet och vill sprida kunskap kring vårt behov av stimulansfri tid för återhämtning.

Framför allt påminner hon om hur viktigt det är för oss att tillverka oxytocin, må bra-hormonet som utsöndras när vi till exempel kramas, skrattar eller kelar med djur. Det minskar halterna av stresshormonet kortisol och är därför väldigt viktigt för vårt välbefinnande. Men våra stressnivåer ökar också av att vi aldrig låter hjärnan vila.

Hur påverkas vi av för mycket intryck?

– Konstant stimulans blir stressande för våra hjärnor, inte minst om vi inte får tid till återhämtning däremellan. Vi behöver egentligen flera stunder under dagen där vi hör våra egna tankar och inte stimuleras utifrån.

Stressas våra hjärnor extra mycket av sociala medier?

– Den forskning som har gjorts hittills visar på en liten negativ effekt på vårt psykiska välbefinnande av att ägna mycket tid åt sociala medier, men det beror samtidigt mycket på vad man gör där och hur livet ser ut i övrigt.

Hur kan man göra en digital detox?

– Vare sig den är digital eller analog så behöver vi se till att vi får återhämtning. Planera in den i form av promenader till och från ställen du ändå ska till. Om det digitala är det som stimulerar dig mest och gör det svårt att koppla av så kan du prova att ta bort några av de appar som upplevs som tidstjuvar.

Hur får vi en hållbar hjärna?

– Man behöver inte avstå från digital teknik på något vis utan det handlar mest om att få till det som vi vet att vi behöver för att må bra. Om vi prioriterar schyst sömn, återhämtning, umgänge med medveten närvaro och regelbunden rörelse så kan vi ägna oss åt våra skärmar i övrigt.

Det är inte bara tekniken som påverkar hjärnan, även gamla minnen och sorger kan ligga och trycka och störa ”friden” – tips på frigörelse?

– Så är det förstås och där kan man bli lockad att använda skärmarna som tillflyktsort. Det kan vara så att man behöver ta tag i några sådana saker som ligger och gror. Ett första steg kan vara att skriva dagbok för att försöka sätta ord på vad det är man känner. Om man kan sätta ord på känslor så blir de mindre intensiva. Nästa steg är kanske att säga dem till någon annan, vilket också brukar ge lindring.

Går det att få ordning och reda i tankarna?

– Det handlar om att ge oss själva schysta förutsättningar för att kunna hantera all information och det vi vill åstadkomma. Att förstå hur hjärnan fungerar. Den största lärdomen där är nog hur känsliga vi är vid distraktion.

5 steg: Så gör du en digital detox från mobilen

  1. Stäng av pushnotiserna. De stjäl onödigt mycket uppmärksamhet. Du får ändå veta om du fått ett mejl, ett meddelande, en ny kommentar på Instagram eller någon annan nyhet.
  2. Ha telefontid. Sätt inte bara upp skärmtid för barnen – gör det för dig själv. Bestäm dig för att du får scrolla en timme på morgonen och en timme på kvällen, däremellan får du bara använda telefonen till att, säg, ringa.
  3. Använd flightmode. När du inte har skärmtid sätter du telefonen i flygplansläge. Då kan du ändå fota, lyssna på musik, podd eller ljudbok.
  4. Rensa bland apparna. Se framför allt till att ta bort de som lockar dig mest. Det är ett enkelt och effektivt sätt att göra telefonen mindre tilltalande.
  5. Använd mobillådan. Du kanske inte fick 2019 års julklapp? Det går dock precis lika bra med en vanlig låda eller en hylla. Huvudsaken är att du lägger ifrån dig mobilen på ett bestämt ställe när du kommer hem – och låter den ligga där. Om du ständigt bär med dig telefonen ökar sannolikheten för att du ska titta på den markant.

AV KATARINA DANIELSSON

FOTO: SHUTTERSTOCK/TT

Läs mer:

Därför bör alla dödstäda – oavsett ålder

Nya matvanor på 66 dagar – så lyckas du

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: