Så kan du avinflammera ditt hem, här är fyra tips ur Maria Borelius kommande bok Bliss, läs mer och förköp den här. (reklamlänk från Apprl)

Steg 1. Kyl & skafferi. 

rensa ordentligt och ge gott om utrymme till mat som både gör dig lycklig och som stärker hälsan. Ge mindre utrymme till det som enbart gör dig lycklig och släng sådant som bara ger dig dåligt samvete eller ont i magen. Ställ allt fint och snyggt, det gör stor skillnad!

Steg 2. Badrummet. 

Rensa, sortera, håll ordning. Unna dig hudvårdsprodukter som stärker din avinflammering, som probiotiska serum och omega 3-oljor. Kokosoljan från skafferiet är fin även för torra hårtoppar och med en bra torrborste för kroppen ger du immunförsvaret en välgörande cirkulation.

Steg 3. Meditationshörna.

Alla behöver en plats där man verkligen känner att man kan slappna av. Det kan vara så enkelt som i sovrummet, uppkrupen i sängen med kuddar bakom ryggen och stängd dörr. Det viktiga är att få vara ifred med sina tankar.

Steg 4. Motionshörna. 

Om du inte är en flitig gymbesökare så behövs lite hjälp på vägen hemma. En yogamatta, ett par hantlar och ett gummiband får de flesta plats med under en byrå eller under sängen. Planera in dina träningsstunder och peppa dig med musik och träningspass från nätet.

Ett längre reportage om Maria Borelius och nya boken Bliss (Harper Life) finns i FEMINA nr 5/2019.

Läs även:
5 bra böcker om antiinflammatorisk kost

Forskare: Stora faktabrister i kost- och hälsoböcker

Nya kostråden: Så ska du äta för att få bäst hälsoeffekter