Det är dags för ett snack om sex. Mat och sex. Eller snarare mat och bristen på sex. Forskning tyder på att den som allt för ofta söker sig till diverse skräpmat som mikrovågspopcorn och läsk samtidigt äter och dricker sig allt närmare problem med sin sexlust och sin sexuella funktion. Män kan få erektionsproblem och både män och kvinnor får minskat sug efter intima stunder.

Men det finns en del livsmedel som är värre än andra om man vill satsa på ett livfullt sexliv. Här har du en lista på åtta livsmedel som du inte ska äta för mycket av om du vill att det ska hända grejer mellan lakanen.

Läsk

Den där läsken som många av oss häller ner i strupen så gott som dagligen är inte bara dålig för ditt midjemått. En studie som presenteras i Central European Journal of Urology visar att det kan bli problem strax söder om midjan också. Sockret i kombination med andra sötningsmedel som finns i läsk (inte lightläsk) ökade risken för erektionsproblem genom att öka kolesterolhalterna och risken för att sockret skadar blodkärlen. Det säger sig ju självt att det här också gäller annat som innehåller mycket socker.

Konserver

Om du nu skippar den där burken läsk, skippa vissa andra burkar också. Konservburkar i sig är det absolut inget fel på, så länge de inte innehåller BPA, som också finns i vissa plaster.

Och BPA vill man inte ha nära sänghalmen! Det kan ställa till med alla möjliga problem som mindre sexlust och allmänt missnöje över sexlivet. Se till att burkarna inte innehåller BPA, helt enkelt.

Mikrovågspopcorn

Skippa påsen med mikropop nästa gång det vankas långsittning framför Netflix. Satsa på hempoppade popcorn istället. I påsen som popcornen poppar i finns nämligen perfluoroktansulfonsyra som är ett hormonstörande ämne som du också hittar i teflonpannor. Och om du vill ha ett bra sexliv ska du inte dribbla med hormonerna i onödan.

Lakrits

Om du är en riktig lakritsråtta kan det vara bra att veta att glycyrrhizin som är ämnet som ger lakrits dess söta smak, kan göra att kroppen imiterar ett högt blodtryck genom att höja salthalten i kroppen och minska halten av kalium. Samma ämne kan minska testosteronhalten hos män, och det är inte en genväg till en lyckad natt i bingen.

Fett rött kött

Om du följer trenden i Sverige nu och äter allt mindre kött gör du inte bara miljön, utan också din sexlust, en tjänst. Det finns forskning som visar att det mättade fett som finns i rött kött påverkar kolesterolnivåerna i kroppen, vilket i sin tur kan ställa till det för sexlusten hos både män och kvinnor eftersom blodflödet blir sämre, även i de nedre regionerna.

Soja

Det är hormoner som driver vår sexlust och blir dessa störda på något sätt kommer det att märkas på hur sugna vi är på att ligga. Soja innehåller fytoöstrogen som liknar östrogen och kan påverka vår lust, även om man får äta bra mycket om det ska bli problem.

Alkohol

Ett romantiskt glas rött eller champagne i all ära, men om man dricker både mycket och ofta finns en risk för att det påverkar lusten negativt. Till exempel kan testosteronnivåerna sjunka rejält, något som naturligtvis påverkar sexlusten för både män och kvinnor.

Salt

Du behöver inte äta många tuggor av snabbmat för att få i dig hela dagsbehovet av salt. Men även nyttigare mat innehåller ibland förbluffande mycket salt. Håll koll på ditt saltintag eftersom ett överskott av salt kan leda till högt blodtryck vilket i sin tur kan leda till att blodflödet till våra nedre regioner blir sämre.

Foto: TT

Källa och artikelinspiration: Livsmedelsverket, Prevention

 

Läs mer:

9 sätt att boosta sexlusten

Minskad sexlust? Här är 7 möjliga anledningar

9 livsmedel som kan öka din sexlust