HÖR DU TILL DEM SOM som toppar frukosten med en multivitamintablett och alltid kollar in hälsokosthyllan när du känner dig trött och hängig?

Då är du inte ensam. Men hur vet du om du verkligen behöver extra vitaminer? Och vad ska du tänka på när du tar tillskotten?

Näringsexperten Lina Åhlén tycker att det är viktigt att lägga lite tid på att välja tablett med omsorg.

– Bra kvalitet är avgörande, så jämför gärna olika märken. Jag brukar rekommendera så kallade whole foods-tillskott. De är framställda av mat i stället för på konstgjord väg, och innehåller ämnen som behövs för upptaget av de näringsämnen man vill åt. Till exempel är C-vitamintillskotten gjorda av torkade apelsiner och innehåller då alla ämnen, exempelvis bioflavonoider, som behövs för att vitaminet ska tas upp på bästa sätt. Att dessa tillskott ofta är lite dyrare tycker hon man ska ta som ett kvalitetstecken.

– Man kan jämföra det med att köpa schampo på stormarknaden. Det är billigare, men inte lika bra för håret som dyrare frisörschampon.

Järndepåerna tar till exempel ett tag att bygga upp

ATT GÅ TILL en näringsterapeut som genom tester tar reda på vilka tillskott man verkligen behöver kan också vara ett bra sätt att spara både pengar och tid, tycker Lina. Tid och tålamod är det annars bra att utrusta sig med när man börjar ta ett kosttillskott.

I många fall kan det dröja månader innan man märker resultat.

– Järndepåerna tar till exempel ett tag att bygga upp, medan man rätt snabbt kan märka att tillskott av omega-3 har en blodförtunnande effekt. Och relativt många näringsämnen ger

effekter som vi kanske inte direkt märker av – förrän vi exempelvis slarvar med att ta tillskotten och ganska snart blir förkylda.

När och hur man tar tillskotten spelar också roll för hur bra kroppen tar upp näringen.

– Rekommendationerna skiljer sig åt beroende på vilka tillskott man tar och där ska man vara uppmärksam. Multivitamintabletter ska gärna tas i samband med måltid, medan till

exempel probiotika bör tas på fastande mage. Järn tas lättare upp om man tar tabletterna tillsammans med något C-vitaminrikt.

HAR MAN FÖR VANA att ta sina tillskott i samband med frukosten ska man tänka på att kaffe kan blockera upptaget av vissa näringsämnen.

– Undvik att dricka kaffe en timme före och en timme efter att du tar ett tillskott. Vissa mineraler ”tävlar” också om upptaget om man tar dem som tillskott, till exempel magnesium och kalcium, och järn, zink och koppar. Det är därför bra att inte ta dessa samtidigt. Fettlösliga vitaminer behöver fett för att tas upp av kroppen, så de kan gärna kombineras med fettbaserade tillskott som omega-3, eller tas tillsammans med mat.

Det bästa generella tipset, menar Lina Åhlén, är att läsa på för varje produkt och följa tillverkarens anvisningar.

När vi stressar förbrukas många näringsämnen snabbt

EN DEL AV DEN andra skolan menar att vi får

i oss den näring vi behöver enbart genom kosten, vilket Lina tycker kan diskuteras.

– Livsmedelsverket rekommenderar ett intag på 500–800 gram grönsaker och frukt per dag, men det är långt ifrån alla svenskar som får i sig det. Och det rekommenderade intaget av ett näringsämne är ofta satt vid gränsen för att undvika bristsymtom, inte för att optimera vår hälsa.

Det hektiska liv som många för påverkar också näringsbalansen i kroppen negativt.

– När vi stressar förbrukas många näringsämnen snabbt, eftersom kroppen behöver exempelvis

C-vitamin, magnesium och B-vitaminer för att bilda stresshormonet kortisol. Det gör att många har brist på dessa ämnen.

Att för säkerhets skull ta en multivitamin-tablett av god kvalitet tycker Lina Åhlén är en utmärkt idé.

– Jag är övertygad om att vi skulle kunna

förebygga mycket ohälsa på det sättet.

Mediciner kan påverkas av kosttillskotten

Annelie Sandberg arbetar på Kronans Apotek

i Skåne. Hennes bästa tips är att rådgöra med apotekspersonalen innan man börjar med ett kosttillskott.

– Ibland kan det ju vara så att man behöver gå till doktorn och ta reda på de bakomliggande orsakerna

till besvären i stället.

Det är också viktigt att man tillsammans med personalen går igenom vilka mediciner man tar och hur de påverkas av eventuella tillskott.

– Många tänker: ”Det kan väl inte vara så farligt att ta lite extra vitaminer och mineraler, det är ju naturliga produkter.” Men man ska vara lite vaksam, särskilt när man kombinerar naturläkemedel med andra mediciner. Det är inte heller bra att överdosera ett näringsämne som man kanske egentligen inte behöver, utan får i sig tillräckligt av genom kosten, säger Annelie.

I perioder – till exempel om man varit sjuk eller gått på en diet – kan det vara bra att komplettera kosten med lite extra vitaminer och mineraler.

När man blir äldre tar kroppen inte heller upp näring lika bra som förut, och då kan ett tillskott ge det lilla extra. De enda grupper som specifikt rekommenderas tillskott är barn under två år och äldre personer som bör ta extra D-vitamin, gravida som uppmanas ta folsyra, och veganer som bör komplettera kosten med vitamin B12, då det bara finns i animaliska produkter.

Naturläkemedel

eller kosttillskott?

Naturläkemedel är läkemedel vars verksamma beståndsdelar har ett naturligt ursprung, det vill säga utgörs av en växt- eller djurdel, en bakteriekultur, ett mineral,

ett salt eller en saltlösning. Naturläkemedel

är receptfria men måste uppfylla strikta

krav på kvalitet, effekt och säkerhet för

att godkännas av Läkemedelsverket.

Kosttillskott är livsmedel som är avsedda

att komplettera en normal kost. De innehåller vitaminer eller mineralämnen

och omfattas av samma generella lag

stiftning som gäller för livsmedel i övrigt.
Källa: Läkemedelsverket

AV LINDA UNNHEM

FOTO IBL

Denna artikel publicerades först i Femina 04/2018

Läs även:
9 oväntade källor till C-vitamin

Vitaminerna som håller dig frisk – hela året!

11 oväntade anledningar till att du är trött