I höst presenterades ny forskning i American Journal of Epidemiology och nyheten snappades upp världen runt. Det rörde sig om en kanadensisk studie som undersökte sambandet mellan olika yrkeskategorier, både grupper som står och går eller sitter på jobbet, samt kopplingen till hjärt- och kärlsjukdomar.

Resultatet, som många medier skrev om, gick tvärtemot tidigare forskning i ämnet. De som stod upp eller gick på jobbet hade dubbelt så hög risk att utveckla hjärtsjukdom jämfört med de som satt ner.

I Nyhetsmorgon berättar Mai-Lis Hellénius, professor i allmän medicin vid Karolinska institutet, att det finns 67 andra studier som visar på motsatsen.

– De här andra studierna visar att mycket sittande, fysisk inaktivitet, är farligt och att stå och gå är mycket bättre, säger hon i Nyhetsmorgon.

Kruxet i forskningen var att man inte vägde in arbetsmiljö, livsstil eller socioekonomiska faktorer i siffran.

– De försökte, men om de stoppade in alla andra viktiga hälsofaktorer, exempelvis om man rökte och hur det var med alkoholvanorna, då försvann faktiskt överriskerna. Men det framgick inte när den här studien presenterades, säger hon i Nyhetsmorgon.

Mai-Lis Hellénius konstaterar att den gyllene medelvägen är att föredra.

– Variation är väldigt bra, framför allt om man står blickstilla. Man blir svullen om benen, man kan få åderbråck och nyligen kom en undersökning om att risken för ljumskbråck kan öka, så man ska variera: sitta, stå och vara lite i rörelse, säger hon i Nyhetsmorgon.

Foto: Shutterstock

Artikeln publicerades först på MåBra.

Läs även 7 vanliga misstag när du står upp och jobbar