Att motion är viktigt för vårt välbefinnande, såväl psykiskt som fysiskt, är fastställt sedan länge, och något många av oss får feedback på varje dag. Även forskarna hittar ständigt nya infallsvinklar som bevisar detta essentiella faktum. I den här studien, som publicerats i The Lancet, samlade forskarna data om aktivitetsvanor och sinnestämning från över 1,2 miljoner amerikaner. Deltagarna fick svara på frågan ”Hur många gånger har du mått mentalt dåligt på grund av till exempel stress, depression eller känslomässiga besvär de senaste 30 dagarna?”

De fick även svara på frågor om sin inkomst och sina rörelsevanor. Den fysiska aktiviteten räknades enligt hela 75 olika aktiviteter, alltifrån gräsklippning till barnpassning räknades, inte bara ”klassisk” träning som löpning och styrketräning alltså.

De aktiva hade mycket färre ”dåliga dagar” än de inaktiva

Efter analys av siffrorna kom man fram till att människor som tränade regelbundet mådde dåligt i snitt 35 dagar per år, medan de som var inaktiva hade hela 18 fler dåliga dagar per år.

Förutom den stora skillnaden som fysisk aktivitet gjorde för välmåendet, kom man fram till att de aktiva människorna mådde lika bra som de som tjänade hela 230 000 kronor mer (i snitt) per år. Så medan pengar förvisso är en väldigt skön försäkring mot en hel del oro, kan alltså endorfiner bidra med samma effekt. Och om du är en soffliggare behöver du alltså komma upp en hel del i lön för att vara lika lycklig som mindre bemedlade hurtbullar. Forskarna fann också att sociala sporter hade en än mer positiv effekt på den mentala hälsan än övriga aktiviteter.

Men visst det kan bli för mycket av det goda. 30–60 minuter, tre till fem gånger i veckan är den ultimata dosen. De som tränade mer än tre timmar per dag mådde istället sämre än de som inte rörde på sig alls. Lagom är bäst alltså!

Källa: Business Insider

Bildkälla: TT

Läs mer:

4 hälsofördelar – redan efter ett träningspass

Studie: Vi blir lyckliga av att ha sex

10 vanor alla lyckliga människor har gemensamt