Det är forskare vid American Institute for Cancer Research och World Cancer Research Fund som i en ny rapport har sammanställt och analyserat de senaste årens forskning på hur kost, vikt och fysisk aktivitet påverkar risken för tarmcancer. I rapporten har man analyserat 99 studier som involverar sammanlagt 29 miljoner människor. Av dessa diagnosticerades över en kvarts miljon med tarmcancer.

Forskarna har nu kommit fram till att risken för tarmcancer minskar med 17 procent om man äter 90 gram fullkorn per dag. Att vara fysiskt aktiv minskar också risken för framför allt tjocktarmscancer, men forskarna såg inte samma resultat när det gäller ändtarmscancer.

Kost och livsstil är viktiga faktorer

Men det finns också flera faktorer som tvärtom ökar risken för tarmcancer. Att äta stora mängder rött kött är en sådan faktor. Enligt studien ökar risken när man äter mer än 500 gram kött i veckan. Också processade köttprodukter, som varmkorv och bacon, ökar risken att drabbas.

Övervikt är en annan faktor som ökar risken för tarmcancer. Att dricka två eller fler glas alkohol per dag är en annan riskfaktor, enligt studien.

– Tarmcancer är en av de vanligaste cancerformerna, men den här rapporten visar att det finns mycket människor själva kan göra för att drastiskt minska risken. Resultaten från den här omfattande studien är tydliga – kost och livsstil spelar en stor roll när det kommer till tarmcancer, säger Edward L. Giovannucci, professor i näringslära och epidemiologi och rapportens huvudförfattare i ett pressmeddelande.

En av de vanligaste cancertyperna

Tarmcancer är den tredje vanligaste cancerformen i Sverige. Ungefär 4 400 personer får varje år diagnosen tjocktarmscancer och cirka 2 000 får ändtarmscancer, enligt Cancerfonden. De flesta, 75 procent, är över 65 år gamla när de insjuknar.

Cancerformen är också vanlig i USA, och forskarna uppskattar att 47 procent av de amerikanska tarmcancerfallen kunde förebyggas genom hälsosamma livsstilsförändringar.

– Många av preventiva åtgärderna för att förhindra tarmcancer, är viktiga också för hälsan i stort. Faktorer som en bra kroppsvikt, träning, att äta mindre rött och processat kött och mer fullkorn och fiber skulle minska risken betydligt. Att dessutom begränsa alkoholintaget till max två glas per dag och undvika eller sluta röka minskar också risken, säger Edward L. Giovannucci.

Frukt och fisk kan också påverka

Forskarna hittade också samband mellan andra livsmedel och risken för cancer, även om dessa inte är helt fastställda. Till exempel är frukt, grönsaker och fisk bra att äta för att minska risken.

– Det finns inga garantier när det kommer till cancer, men nu är det tydligt att det finns val du kan göra för att minska risken för tarmcancer och andra cancerformer, säger Alice Bender vid American Institute for Cancer Research i pressmeddelandet.

Även om mer forskning krävs, menar rapportförfattarna att mycket tyder på att en i huvudsak växtbaserad kost är det bästa om man vill minska risken för den här typen av cancersjukdomar.

Fakta: Fullkorn

  • Fullkorn finns i spannmål som vete, råg, korn, havre, ris och majs.
  • Fullkorn är en benämning på produkter där alla delar av spannmålskornet har använts, det vill säga både det som kallas frövita, grodd och kli.
  • I fullkornsprodukter finns rikligt med järn, kalium, magnesium, folat (folsyra) och antioxidanter, som E-vitamin och fenoler. Dessutom kan fullkorn sänka halten skadligt kolesterol i blodet.
  • Sedan tidigare är det känt att fullkorn minskar risken för diabetes typ 2 liksom hjärt- och kärlsjukdomar.
  •  Du hittar fullkorn i produkter som grovt bröd och knäckebröd. Det finns också pasta, bulgur, couscous och ris som innehåller fullkorn i dag. Gryn som havregryn, rågflingor, matkorn och matvete består helt av fullkorn.
  • För att hitta fullkornsprodukter i affären, rekommenderar Livsmedelsverket att man letar efter produkter märkte med Nyckelhålet.

Källa: Livsmedelsverket

Artikeln publicerades först på Allers.

 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: