crossfit-tips-ovningar

För många kan ordet crossfit låta både främmande och skrämmande, men crossfit är bara en ny benämning för cirkelträning i en uppdaterad form.

– Crossfit är en ständigt varierande och funktionell träning. Variationen är till för att hålla kroppen på tårna så att man inte ska vänja sig vid rörelserna. Det funktionella är att träna det vi behöver till vardags, oavsett om det är att gå, springa, bära eller lyfta, förklarar Rennie Mirro, en av grundarna till crossfitgymmet Crossfit Solid i Stockholm.

Crossfit består av tre grundpelare; kondition, lyft och kroppsvikt. De olika momenten sätter man sedan ihop till olika kombinationer – wod, som står för workout of the day – och det vanligaste upplägget är att köra klass i mindre grupper.

– Det spelar ingen roll om man aldrig tränat förut eller är veteran. Alla tränar tillsammans oavsett nivå, men självklart visar tränaren hur man kan skala av övningarna och anpassa dem efter sin nivå. Du tränar alltid utifrån den nivå du är på och tävlar bara mot dig själv, du ska inte titta runt på andra för annat än inspiration, säger Rennie.

Rennie Mirrors nybörjarwod:
– 5 armhävningar

– 7 situps

– 9 knäböj

– 30 sekunder jumping jacks

Gör fyra varv på tid eller så många varv du hinner på ett bestämt antal minuter. Anteckna ditt resultat och försök få en bättre tid nästa gång. På så vis utmanar du dig själv, kan lättare följa din förbättring och sätta nya träningsmål.

Rennie Mirrors burpeeutmaning:
Dag ett gör du en burpee, dag två gör du två burpees, dag tre gör du tre, och så vidare. Öka med en burpee varje dag tills du är på dag 100, då du gör 100 burpees. Var dock noga med tekniken och se till att du alltid aktivera magen.

Varje söndag klockan 14 har Crossfit Solid gratis introduktionspass för den som vill testa.

Mer lästips
7 anledningar att äta ägg dagligen
Gör raw-food bollar som nyttigt mellanmål
Jaga bort tröttheten med uppiggande shot

Mest läst