Knep för att förbättra fertiliteten

Försöker du bli gravid och vill öka din fertilitet? Testa dessa 9 knep:

1. Tänk på kosten

Flertalet studier visar på att mycket grönt och järnberikade råvaror ökar chansen att bli gravid. Enkelomättade fetter, som exempelvis olivolja sägs också öka fertiliteten. Likaså selenrika råvaror som paranötter, fisk, keso och olika spannmål (som även sägs minska risken för missfall). När du vill bli gravid är det många som rekommenderar en att äta på samma sätt som när en är gravid.

2. Minska på koffeinet

Dra ner på kaffeintaget. Koffein påverkar mannens spermaproduktionen negativt och det kan i höga doser även öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte dricka mer än tre koppar kaffe. Gäller även coladrycker, energidrycker och svart te.

3. Sluta röka

Rökning hämmar helt enkelt ägglossningen. Det försämrar även produktionen av hormonet progesteron som behövs för att ägget ska fästa på livmoderväggen. Även mannens fertilitet påverkas av rökning. Så fimpa på en gång!

4. Ät folsyra

Se till att få i dig 500 mikrogram folsyra per dag. Det har visat sig ha stor betydelse för fertiliteten men minskar också risken för fosterskador i det centrala nervsystemet.

5. Undvik alkohol

Att sluta dricka alkohol under graviditet är idag en självklarhet. Men att du bör dra ner på ditt alkoholintag redan innan du blivit gravid, är kanske inte lika självklart. Både mannen och kvinnan bör tänka på hur och vad de dricker om man försöker bli gravid. Hos mannen påverkar det både kvaliteten och mängden spermier som produceras och hos kvinnan kan det påverka ägglossning samt öka risken för infertilitet.

6. Träning gör gott för hela kroppen

Det handlar inte om att du måste ställa om helt och börja med hård träning men regelbunden, moderat motion är bra för både kropp och knopp. Genom träna (eller promenera så pulsen höjs) i 30 minuter om dagen ökar du chanserna för att bli gravid. Du sover även bättre och tränar hjärtat inför jobbet under graviditeten (då det jobbar hårdare på grund av större blodvolym). En god fysisk form ökar helt enkelt chanserna att må bra och bli gravid – samt orka med en graviditet.

7. Håll koll på vikten

Det viktigt att du håller en normal kroppsvikt. Det är helt enkelt så att både övervikt och undervikt försämrar dina chanser till graviditet. Övervikt ökar även risken för graviditetsdiabetes. Så håll koll på din BMI som bör ligga mellan 20 och 24.

8. Mediciner

Om du har en kronisk sjukdom och/eller använder medicin bör du kontakta din läkare. Många mediciner vet man inte hur det påverkar kroppens förmåga att bli gravid eller fostrets utveckling. Dessa rekommenderar man då, om möjligt, att sluta med eller att man tillsammans med läkare hittar en lösning. Värktabletter som Ipren, Alindrin och Ibumetin kan öka risken för missfall, så om du vill bli gravid ska du hålla dig till Alvedon, Pamol eller Panodil.

9. Ta det kallt

För mannen gäller det att hålla testiklarna kalla. Undvik heta bad, bastu, laptop i knäet och tajta kläder då hög värme stör spermieproduktionen.

Källa: Vårdguiden 1177, Womenshealthmag.com, Livsmedelsverket

Artikeln publicerades först på MåBra.

Läs även:

9 väldigt tidiga tecken på graviditet

Blödning under graviditet behöver inte betyda missfall – detta kan vara orsakerna

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: