Tidigare i år publicerade Statistiska centralbyrån på uppdrag av fackförbundet Jusek en ny studie som visar att vi blir allt mer olyckliga på jobbet. Undersökningen genomfördes mellan 2016 och 2018 och visar att vår jobblycka minskat under dessa år – trots stark konjunktur och goda förutsättningar. Försämringen gäller för alla utbildningsnivåer och syns i både näringslivet och den offentliga sektorn.

Att det ser ut som det gör verkar främst bero på två saker – hög arbetsbelastning och stress. Faktorer som på sikt kan påverka både kropp och hälsa.

Här är fem tecken på hur din kropp kan reagera på olycka på jobbet:

1. Du får huvudvärk

Dina muskler spänner sig automatiskt för att skydda kroppen mot skada. Ser du din arbetsplats som en farozon kommer det alltså att påverka din kropp och generera spänningar i bland annat nacke, axlar och huvud – vilket i sin tur kan leda till kraftig spänningshuvudvärk som är svår att bli av med.

2. Din aptit förändras

Aptiten är nära sammankopplad med hjärnan, och under akut stress eller oro kan kroppen säga till oss att undertrycka suget efter mat och i stället fokusera på att rädda oss från den uppfattade faran. Vid långvarig stress kan hungerkänslorna i stället öka, och när du är i behov av tröst är det vanligt förekommande att vi lindrar sorgen med hjälp av mat.

3. Du får minskad sexlust

Har du som vana att ta med dig jobbet hem är risken stor att ditt förhållande blir lidande. Vid stress och hög arbetsbelastning är det vanligt att sexlusten påverkas negativt, både för kvinnor och män. Det beror dels på att stress stör de hormoner som styr sexlusten, och på att sex inte är det första vi prioriterar när vi känner oss överarbetade eller trötta.

4. Du får svårt att sova

Ett stressymptom som tidigt går att avläsa är problem med sömnen. Många kan inte somna för att de är uppe i varv, medan andra får problem med att sova hela nätter för att de känner sig stressade över saker de måste göra. Ett par nätter utan sömn är inte lika med akut fara, men blir sömnen ett återkommande problem är det läge att tänka över situationen och fundera på vad man göra för att skapa förändring.

5. Din mage spelar dig ett spratt

Matsmältningsbesvär, förstoppning eller uppblåsthet kan vara tecken på att du är stressad. Stress påverkar nämligen magen i allra högsta grad – och en mage ur balans kan i sin tur påverka vårt välmående. Märker du att din mage börjar krångla varje söndagskväll innan jobbet är risken stor att symtomet hänger ihop med hur du mår på jobbet.

Tips på saker att göra för att må bättre på jobbet:

Ta pauser och prioritera återhämtning

Hur hög arbetsbelastningen än är, och hur mycket press dina chefer än sätter på dig måste du prioritera vila och återhämtning för att kunna fungera. Motion, meditation och social aktivitet hjälper oss att minska känslan av stress och enklare hamna i balans.

Försök påverka dina negativa tankar

Att hamna i negativa tankebanor är lätt hänt och att fokusera på det vi misslyckas med tenderar att vara enklare än att uppskatta allt det som faktiskt går bra. Men hur vi tänker har en direkt inverkan på vår hälsa – så försök att utmana dina negativa tankar och i stället fokusera på det du faktiskt kan påverka i en positiv riktning.

Hitta ett nytt jobb

Har du försökt med allt för att vända de negativa tankar om ditt jobb men ingenting fungerar? Ibland finns det ingen annan utväg än att lämna jobbet man inte trivs på. För att på riktigt kunna blomstra och må bra krävs det att hälsan tas om hand och prioriteras.

Artikelinspiration: Huffington Post
Foto: TT/Shutterstock

Läs mer:

Therese Albrechtson: Vi kvinnor måste kunna ha barn och karriär!

Karriärcoachen svarar – så ofta bör du byta jobb

Vill du byta bana? 11 tips som gör karriärbytet enklare

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: