Trendar: SjälvkänslaPsykisk ohälsaKärlekRelationsrådVänskap

Preventivmedelsappen anmäls – efter 37 oönskade graviditeter

11 jan, 2018 
AvSofia Börjesson
Södersjukhuset anmäler appen Natural Cycles till Läkemedelsverket. "Vi ser ett antal oönskade graviditeter", säger barnmorskan Carina Montin.
Annons

Sedan i höstas har 37 kvinnor som använt preventivmedelsappen Natural Cycles gjort abort på Södersjukhuset. Det har nu lett till att sjukhuset nu anmäler appen till Läkemedelsverket, rapporterar Aftonbladet.

– Det är en ny metod och vi ser ett antal oönskade graviditeter, därför anmäler vi nu detta till Läkemedelsverket, säger barnmorskan Carina Montin till Nyhetsbyrån Siren.

Den populära preventivmedelsappen Natural Cycles visar vilka dagar i månaden som användaren är fertil eller ej. Det räknar appen ut genom att man mäter sin kroppstemperatur varje morgon, temperaturen ska vara en indirekt mätning av hormonnivåerna vilket bestämmer huruvida det är en ”röd” (fertil) eller ”grön” (inte fertil) dag.

Enligt Natural Cycles är appen lika säker som p-piller, och i en studie som publicerats på hemsidan går det att läsa följande:

Annons

Vid typiskt användande har appen en felfrekvens på 6,8, vilket innebär att totalt 6,8 kvinnor av 100 blir gravida under ett års användning. Det kan ske på grund av andra anledningar, såsom exempelvis oskyddat samlag under röda dagar. Effektiviteten är därmed 99 % för perfekt användning och 93 % för typisk användning.

I november drog Natural Cycles in en kvarts miljard kronor. Grundarna Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl säger till Breakit att det är tråkiga nyheter att kvinnor har fått göra abort efter att de har använt appen, men att inget preventivmedel är 100 procent säkert. Elina Berglund Scherwitzl menar också att siffran inte är oväntad med tanke på hur stor del av marknaden bolaget har.

– Om man tänker från barnmorskans perspektiv är det såklart skrämmande att man fått aborter från ett nytt preventivmedel, säger hon till Breakit.

Kommer det här att avskräcka användare?

–,Det är såklart dåligt för oss som varumärke, definitivt.

Artikeln publicerades först på ELLE.

Foto: IBL

Annons