Nu är det slut på reklam för glass, godis, snabbmat och snacks i Londons tunnelbana och på bussarna. I måndags började affischerna tas ner överallt i lokaltrafiken efter att en ny lag trädde i kraft. Lagen stoppar reklam för mat som innehåller mycket socker, salt eller fett och reklamförbudet gäller hela lokaltrafiken, alltså tunnelbana, bussar, busshållplatser, taxis, hyrcyklar, flodbåtar och reklamaffischer i rondeller.

Initiativet kom från Londons borgmästare Sdaq Khan som säger att det här är ett sätt att försöka tackla barnfetman i staden.

”Borgmästaren är säker på att det här kommer att minska mängden reklam för skräpmat som barnen ser, men också stärka londonborna i att göra mer hälsosamma val för sig själva och sina familjer” säger en talesperson för borgmästaren till BBC.

I uttalandet säger de också att det här naturligtvis inte är en magisk silverkula som kommer att lösa problemen över en natt, men att borgmästaren gör vad han kan med den makt han har för att möta problemet med barnfetma som han beskriver som en tickande bomb.

Kan bli höjda biljettpriser

Annonsföretagen är, föga förvånande, inte helt nöjda med upplägget och säger att det här kan komma att slå tillbaka mot londonborna som i förlängningen kan behöva betala mer för sina biljetter på grund av sjunkande annonsintäkter.

En del av den kritiken verkar dock komma på skam eftersom många av företagen som brukar annonsera redan nu har styrt om sina annonser så att de istället lyfter fram sina mer hälsosamma alternativ som inte bryter mot den nya lagen.

I Storbritannien räknas 28 procent av barn mellan 2 och 15 år vara överviktiga eller feta och det är nästan precis samma siffror som i USA. I Sverige är omkring 20 procent av barnen överviktiga, en siffra som stiger för varje år.

Läs mer:

Sverige är det bästa landet att uppfostra sina barn i

Nya vegotag på McDonalds och Max

Kan barn vara veganer? Dietisten ger svar på tal

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: