Nu är januari här och många vill börja året med att äta nyttigare. Sallad ett bra sätt att få ner kalorimängden – men kan vara svårt att hålla sig mätt på. För att undvika småätande på eftermiddagen räcker det inte med morötter, selleri och bladspenat till lunch. Här är fyra ingredienser som gör din sallad matig och hjälper till att hålla dig mätt och glad fram till middag.

Läs även 6 vanliga misstag du gör när du vill vara nyttig

1. Quinoa

Quinoa är en ört från Anderna som är naturligt fri från gluten och fylld med näringsämnen. Ha i 4 matskedar quinoa i din sallad och du får 56 calorier, 9,9 gram kolhydrater, 1,3 gram fibrer och 2 gram protein extra.

2. Avokado

I särklass den fetaste frukten vi har. Och godaste! Perfekt för att ge en mättnadskänsla när du äter sallad. 1/2 avokado innehåller cirka 57 kalorier, 2,9 gram kolhydrater, 2,3 gram fibrer och 7 gram protein

3. Jordgubbar

För att få bukt på sötsugen som gärna uppstår efter lunch kan du ha jordgubbar i din sallad. Då får du ditt sötsug tillfredställt på ett perfekt sätt då jordgubbar innehåller väldigt lite socker. 3 stycken jordgubbar ger 12 kalorier, 2,9 gram kolhydrater, 8 gram fibrer och 3 gram protein.

4. Solrosfrön

Det är gott med något krispigt i salladen. Solrosfrön ger lite tuggmotstånd och är goda med sin nötiga smak. Funkar även att rosta med lite salt för variation. En matsked solrosfrö innehåller 46 kalorier, 1,9 gram kolhydrater, 7 gram fibrer och 1,5 gram protein.

OMSLAGSFOTO: By Diadonna – Testa hennes goda vegobowl med linser och marinerad rödkål

Övriga bilder: IBL

Källa: Popsugar

Artikeln publicerades först på MåBra.