Att ett och samma inlärningssätt inte passar alla är ett relativt nytt faktum, och det diskuteras hett hur man på bästa sätt ska kunna ge elever i skolan den hjälp de behöver för anpassad inlärning.

Något som forskning tidigare visat är att ju fler sinnen vi involverar i lärandet, desto mer av det vi ska lära oss fastnar. Detta är något som många tagit fasta på när det gäller barnböcker – högläsning är en prisad inlärningsmetod, och i barnböcker syns ofta en massa fina eller skojiga illustrationer för småbarnen att titta på.

Läs även 5 vanor alla föräldrar bör lära sina barn

Men nu visar en ny studie som publicerats i Child & Infant development att det kan vara bra att hålla tillbaka med bilderna i barnböckerna.

I studien testade man böcker för treåringar, och man kunde se att barn som fick lyssna på högläsning ur böcker med max en illustration per uppslag läde sig DUBBELT så många ord som från böcker med fler bilder.

Läs även 8 stora fördelar med att läsa för ditt barn

Och ju mer verklighetstrogen bild desto bättre, enligt studien. Det finns även böcker med kreativa, fysiska inslag, som flikar man kan dra i eller mjuk gosedjurspäls att klappa på – det drar också ner mängden inlärda ord, liksom bilder på djur som klätt ut sig till människor.

Vill du trots detta läsa böcker med många bilder för ditt barn? Då tipsar forskarna om att peka på bilden som stämmer ihop med det du läser – då förstår barnet var det ska titta.

Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like”  showfaces=”true” share=”false” width=”320″]