Mamma tröstar orolig dotter

När vi gör oss illa så förstår vi att det behöver tas om hand, vare sig vi är 5 år eller 55. Men att känna av psykisk obalans och förstå att man kan behöva hjälp och vägledning är inte alltid lika självklart, framförallt inte för barn. Som förälder finns det flera saker du kan göra för att underlätta. Huffington Post har låtit experter inom barnpsykologi, barnhälsa och mindfulness lista sina bästa tips.

Vikten av att sätta ord på sina känslor

Nyckeln till att nå ut till ditt barn på bästa sätt är att vara tydlig och konkret. Uppmuntra ditt barn att prata om sina känslor och att släppa ut de när det behövs. En metod inom psykologi som fungerar särskilt bra på barn är ”the emotional volcano”. Den aktiva vulkanen fungerar som en liknelse för hur det känns när vi inte visar våra upprörda känslor. Känslorna hålls kvar inombords, bubblandes i vulkanen. Stunden när ditt barn blir ledset, slår och sparkar får vulkanen sitt utbrott. En explosion som ofta består av känslor som inte har bearbetats. Försök att så tidigt det bara går att lära ditt barn att sätta ord på hur hen känner för att minimera utbrotten.

Föregå med gott exempel

Allt fler studier visar hur skärmtid bland barn och ungdomar är ett växande problem som påverkar beteende, humör, sömn och både fysisk och psykisk hälsa på ett negativt sätt. Här blir det extra viktigt att du som förälder föregår med gott exempel. Se över och balansera din egen skärmtid. Inför tydliga regler för mobiler och surfplattor, som att inte använda några skärmar vid matbordet eller innan läggdags. Middagen blir då ett utmärkt tillfälle att uppmuntra ditt barn att berätta om sina känslor eller beskriva sin dag.

Tänk på språk och mimik

Om ditt barn gör miner, undvik att ifrågasätta eller göra miner tillbaka. Och i stället för att gräla och bli osams med ditt tjuriga barn kan du försöka få barnet att förklara vad som är fel. Undvik att ställa breda frågor som kan besvaras med ja eller nej. För barn är det viktigt att få chansen att själva berätta i stället för att du som förälder sätter ord på vad du tror att ditt barn upplever.

Gör andningsövningar tillsammans

I dagens klimat där stress är alltmer påtagligt även för de yngsta så är det viktigt att kunna slappna av när det känns som jobbigast. Testa att göra en andningsövning tillsammans med ditt barn. En enkel variant är att andas in i fyra sekunder och sedan andas ut i fyra sekunder. Försök att behålla den rytmen så länge som möjligt för bästa resultat och en lugnare känsla.

Uppmuntra barnet att skriva dagbok 

Att skriva dagbok är inte bara kul för minnenas skull. Studier visar att regelbundet dagboksskrivande minskar stress och hjälper till att dämpa ångest och depression. Det finns även andra fördelar med att ditt barn för dagbok. Genom att skriva ner sina känslor får ditt barn en chans att bearbeta vad som händer i vardagen, samtidigt som du som förälder får en möjlighet att stötta ditt barn och ta del av eventuella svårigheter som barnet går igenom.

Källa: Huffpost.com

Läs mer:

4 enkla knep som stärker dig i föräldrarollen

Så blir ditt barn empatiskt – 3 saker föräldrar kan göra

Så hjälper du ditt barn hantera oro och rädsla

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: