Sedan 1998 klassas inkontinens som en sjukdom av WHO. Och det finns även olika typer av inkontinens, här är tre av typer som oftast drabbar kvinnor.

Ansträngningsinkontinens

Det innebär att man läcker urin – utan att vara kiss­nödig – när man tränar, hostar, nyser eller lyfter tungt. Detta på grund av att bäcken­bottenmuskulaturen är försvagad och inte klarar av det tryck som uppstår när man anstränger sig. Problemen uppkommer ­oftast i samband med graviditet och förlossning, övervikt och klimakteriet.

Trängningsinkontinens/överaktiv blåsa

Om man har det innebär det att man plötsligt känner sig kissnödig och har svårt att hålla sig. Känne­tecknas av täta toalettbesök, ofta fler än tio per dag. Kan bero på urinvägsinfektion, förstoppning, vätskedrivande medicin och neurologiska sjukdomar, men förekommer även utan uppenbar orsak. Vid överaktiv blåsa kan man också drabbas av nocturi, eller så kallad ”nattkissning” då man vaknar och behöver gå på toaletten en eller flera gånger per natt. Detta är vanligt bland äldre, som har en ökad urinproduktion nattetid på grund av hormonförändringar.

Blandinkontinens

Det är en kombination av ansträngnings- och trängningsinkontinens.

Så kan du få hjälp mot urinläckage!

Ansträngningsinkontinens avhjälps i första hand genom bäcken­bottenträning. Man kan även prova så kallade kontinensbågar, till exempel under träning. Dessa fungerar som en sorts tampong som lyfter upp urinröret och stoppar läckaget. Har man allvarliga problem är en TVT-operation (Tension Free Vaginal Tape) effektiv. Ett band som stödjer urinröret vid ansträngning opereras då in under lokalbedövning. Ingreppet som görs på sjukhus tar cirka fem minuter och patienten får gå hem samma dag.

Trängningsinkontinens avhjälps främst genom blåsträning då man arbetar med att förlänga tiden mellan toalettbesöken. Oftast rekommenderas man också att dricka mindre, framför allt av vätske­­drivande drycker som kaffe och te. Även uroterapi används framgångsrikt, liksom blåslugnande läkemedel, botox och elstimulering.

Via en mängd webbsidor och appar hittar du mer information och övningar, såsom tät.nu, spolapinket.nu, sinoba.se eller appar som Tät, Knipdags, Knipövningar, Kegel Trainer och Knip.

Läs mer om urinläckage i Femina nummer 11/2018 – som finns ute i butik just nu! 

AV LINDA UNNHEM

FOTO: IBL

Läs även:

7 skäl till att du alltid är kissnödig

Efter förlossningen – det händer i kroppen när den återhämtar sig

Ingen ska behöva läcka!

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: