I dag är det kanske svårt att ens minnas tiden före sociala medier. Det digitala samhället har blivit en självklar del i många människor liv – och i kvinnors liv i synnerhet. Det är nämligen fler kvinnor än män som har Facebook, och kvinnor har också i genomsnitt fler vänner än män har på sociala medier överlag.

Men hur påverkas vi av detta ständiga brus från telefon, dator och läsplatta? Väger de uppenbart positiva aspekterna verkligen upp de negativa? Här har vi samlat några av de negativa effekterna som sociala medier har på vårt välmående.

Sociala medier kan få oss både stressade och deprimerade. Foto: Shutterstock

Sociala medier kan få oss både stressade och deprimerade. Foto: Shutterstock

”Facebook-depression”

Ja, det är sant. I Journal of Social and Clinical Psychology publicerades en studie som kopplar just Facebook med depressiva symtom. Det största problemet är att man jämför sig med andra, så kallad social jämförelse om man ska använda psykologins termer. Social jämförelse är ett resultat av personens begär att bli accepterad och tas emot på ett fördelaktigt sätt i en grupp. För att passa in iakttar och utvärderar individen vad gruppen verkar gilla i avsikt att nå acceptans. Detta kan leda till depressionssymtom och i förlängningen isolation, enligt forskarna.

Läs också: Så känns det att leva med depression – klippet alla borde se

Sömnproblem

Vårt outtröttliga behov av att ständigt kolla våra sociala medier har visat sig leda till sömnbrist. Surfplattor och smartphones i allmänhet – och sociala medier i synnerhet, är bidragande orsaker till att svenskarna sovvanor har förändrats till det sämre de senaste åren. Det visar en studie av Yougov som försäkringsbolaget If har beställt. Hela 36 procent av dem som svarade på enkäten upplever att de sover mindre i dag än för fem år sedan, och 61 procent använder plattan eller mobilen i sängen efter att de har gått och lagt sig.

Ensamhet

Hur många sociala medier-vänner du än har känner du dig mindre ensam när du väl loggar ut från Facebook. Det visar rön från The Happiness Research Institute i Danmark. Deltagarna i studien som undvikit att logga in på det sociala nätverket rapporterade att de kände sig mer nöjda med livet, mer entusiastiska och mindre deppiga efter sju dagars Facebook-detox.

Läs också: Så talar du med ditt barn om terrordåd

Stress

Nästan 50 procent av oss upplever att vi har för mycket skärmtid på fritiden, enligt en undersökning från Telenor. Åtta av tio känner ett behov att svara direkt på mejl och sms, trots att det tar mellan 5 och 20 minuter att hitta tillbaka till koncentrationen igen. Och i genomsnitt tittar vi i mobilen 150 gånger per dag. Detta har lett till att allt fler känner sig stressade och mår sämre.

Relationsproblem

Huffington Post har tidigare rapporterat om en studie som visar att Facebook ökar svartsjukan i romantiska förhållanden. Bilder på din käresta tillsammans med ett ex, nya kontakter som gör dig misstänksam – och varför gillar den där kvinnan allt min man lägger upp egentligen? Allt blir synligt och öppet för tolkning som kan leda till slitningar i förhållandet.

Läs också: Så är en vanlig dag för en masai-kvinna

Mindre tid för dagdrömmar

Tiden för dagdrömmar har krympt i takt med de smarta telefonernas framfart, dagdrömmar som kom till oss naturligt förut när vi väntade på bussar, eller satt på tåget och lät tankarna vandra lite som de ville.

– Den här ställtiden är oerhört viktig för oss, tror jag. Det finns studier som visar att hjärnan går in i ett unikt kreativt läge, som vi bara får tillgång till när vi dagdrömmer. Och där vi kan landa i nya reflektioner kring saker och ting, se samband och mening, säger Pontus Wasling som är hjärnforskare och läkare på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.

Källor: Forbes, Womens Health, Huffington Post

Text: Sofia Börjesson
Från: MåBra.com

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu kostar kursen endast 199 kronor – läs mer här och börja direkt!