Skalman hade sin mat- och sov-klocka, men även kroppen har en egen ”klocka”. Den cirkadiska rytmen, kanske i dagligt tal mer känd som dygnsrytmen, påverkar det mesta i våra liv.

Enligt National sleep foundation har de flesta av oss sina största energidippar mellan klockan 02 och 04 på natten, samt strax efter lunch – ungefär mellan klockan 13 och 15 på eftermiddagen.

Vår inre klocka styrs av hypotalamus i hjärnan i kombination med bland annat dagsljuset – eller bristen på densamma. När det är mörkt skickar hjärnan ut signaler till kroppen att frigöra ämnet melatonin som gör oss sömniga.

– Under vinterhalvåret gör ljusbristen att vi blir sömniga och tröga. På sommaren kan man få bättre kvalitet på sömnen även vid färre timmars sömn, vi upplever att vi har ett rikare socialt liv, rikare friluftsliv och är piggare, sa Arne Lowden, docent på Stressforskningsinstiutet vid KI, till Svenska Dagbladet 2013.

Enligt Arne Lowden behöver kroppen egentligen inte mer sömn under de mörkare perioderna, däremot kan sömnkvalitén bli sämre. Är det fortfarande mörkt när du vaknar är nivåerna av melatonin i hjärnan fortfarande höga vilket också gör oss extra sömniga.

Läs även Så lite sömn kan du få – och ändå fungera hela dagen!

Arne Lowden rekommenderar att tända lampor direkt när du stiger upp. Ett glas juice intill sängen, som du dricker direkt när du vaknar, kan också ge kroppen en extra energiboost.

– Vänj kroppen vid en rytm genom att skruva ned belysningen på kvällen och vara ute och röra på dig i förmiddagsljuset, säger han till Svenska Dagbladet.

Den klassiska rekommendationen är att följa samma mönster. Om du går och lägger dig och stiger upp samma tid varje dag vänjer sig kroppen vid det beteendet. Om du följer din rutin är det inte osannolikt att du vaknar lagom till ditt alarm eller kanske till och med före.

För absolut bästa effekt bör du följa samma mönster vardag som helgdag. Hur härligt det än kan vara att sova ut på helgen kan det störa ditt sovschema.

Om du i stället alltid sover dig igenom alarmet är det sannolikt att du får för lite sömn. Eller att du har ett alltför oregelbundet sovschema.

Och bara för att du vaknar trött behöver det inte automatiskt betyda att du sovit dåligt.

Om du befinner dig i djupsömn när väckarklockan ringer kommer du att känna dig trött och dåsig. Du bör därför bedöma din nattsömn utifrån hur du mår längre fram på dagen, skriver 1177.

Läs även Därför rycker du till precis innan du somnar

Artikeln publicerades först på Hemmets.