De flesta kopplar obehag i form av nattsvettningar, vallningar, plötsliga raserianfall, depression och att ha nära till tårarna till klimakteriet. Men om man fortfarande har regelbunden mens då? Ja, då kan det vara fråga om förklimakteriet – en mycket mindre omtalad hormonförändring hos kvinnor.

Förändringarna i hormonnivåerna börjar ofta flera år innan man känner av de första symptomen, ofta så tidigt som i 35-årsåldern. De flesta börjar på ett eller annat sätt att känna av problemen mellan 40 och 45 år.

Förklimakteriet orsakas av stress

– Förr fanns inget som hette förklimakterium, säger Mia Lundin specialist inom gynekologi och obstetrik som under 25 år hjälpt kvinnor med hormonproblem.

– Det är stressens fel. Om vi satt på en sandstrand på Bali, åt hälsosam mat och bara lekte med barnen och barnbarnen så skulle vårt östrogen försvinna långsamt och vi skulle knappt märka av det.

Nu för tiden stressar vi våra kroppar med för mycket jobb, för mycket information eller för dålig mat vilket sätter hela hormonsystemet ur spel. Alla stress påverkar vår biologi på samma sätt.

– Ju mer kroppen tror att det är krig, kris och svält, desto värre blir vår övergångsålder. Om man jämför med hur det var för våra far- och mormödrar så hade de kanske lite vallningar, och så gick det över. Men på grund av hur vi lever i dag börjar det mycket tidigare, är kraftigare och håller på längre, säger Mia Lundin och berättar att vissa kvinnor kan ha vallningar i 10–15 år om det vill sig illa.

Progesteron, det kvinnliga könshormon som förhindrar ägglossning, börjar först att minska. Det som händer då är att det blir en obalans mellan östrogenet och progesteronet. Östrogennivåerna blir oregelbundna vilket resulterar i kraftiga humörsvängningar och vallningar. Många beskriver det som en PMS som inte går över. Kvinnor i förklimakteriet upplever ofta att det är en vecka som de mår bättre, veckan före ägglossningen, men att det sedan sätter igång igen.

Rikligare och tätare menstruation

Dessutom blir mensen ofta rikligare och kommer tätare vilket gör att många får järnbrist.

Sakta men säkert kommer mensen att glesa ut tills den till slut inte kommer mer. Då brukar symptomen ändras, humöret jämnas ut och du känner dig snarare emotionellt flat. Du är då i klimakteriet.

Men även om förklimakteriet låter som en nattsvart mardröm så behöver det inte vara så. Det finns hjälp att få, men det är inte säkert att din gynekolog är helt med på det. Mia Lundin som jobbat länge i USA säger att man i Sverige fortfarande är relativt okunniga när det gäller just förklimakteriet.

Så kan du lindra ditt förklimakterium:

– Minska stressen på kroppen genom att till exempel ta det lugnare, äta bra och träna.

– Behandla dig med progesteronkräm som du kan köpa på nätet. Se till att progesteronet är bioidentiskt och inte syntetiskt eftersom syntetiskt progesteron har fler biverkningar.

Foto: IBL

 

Läs mer:

Träningsformen som får dig att må bättre under klimakteriet

Kända svenska kvinnor om klimakteriet

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: