Sitt rätt på kontoret!

Sitt rätt på kontoret!

SITT RÄTT

• Stolen – sittytan ska vara lagom djup så du får stöd för ryggen och ändå kan ha fötterna i golvet, utan att det trycker bakpå låren. Tänk på att många stolar är anpassade efter män.

• Bordet – bör vara höj- och sänkbart. Det är bra med stöd för underarmarna.

• Tangentbord och mus – både tangentbord och mus ska vara centrerade. Arbeta med musen så nära kroppen som möjligt, undvik att vinkla ut armen åt sidan. Ett vanligt fel är att man har skärmen lite till höger och tangentbordet till vänster, det innebär mycket snedvridningar som är påfrestande för musklerna.

Skärmen – bör placeras rakt framför dig. För rätt vinkel och blickriktning, dra in hakan en aning, som en liten nick.

HÄLSOVINSTER

• Du undviker huvudvärk, yrsel, illamående, trötthet och stelhet i nacke, axlar och ryggparti – ofta en konsekvens av ett för högt arbetsbord eller felvinklad datorskärm.

• Bli kvitt domningar, krypningar och svullnader i benen. Du undviker också att drabbas av tryck på ischiasnerven vilket är en risk om man inte använder ryggstöd och inte når ner med fötterna i golvet.

• Du minskar risken att drabbas av en rad olika livsstilssjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, högt kolesterolvärde och högt blodsocker som en allt för stillasittande vardag kan leda till.

Först publicerat i Femina nummer 10 2014. Av Karin Frejrud. (Källa: May Oskarsson, ergonom och legitimerad sjukgymnast.)

Mer läsning

Femina