Hur mycket och hur länge ska barnen få sitta framför en bildskärm? Det är en fråga som oroliga föräldrar ständigt ställer sig och som lett till att mycket forskning bedrivs inom området.

Tidigare studier och rapporter har varnat för hälsofaror och negativa psykologiska effekter hos barn och ungdomar som sitter mycket vid en skärm. Men bevisen är ofta svaga när det gäller skärmtidens faror och fördelarna med att surfa kommer i skymundan, enligt en ny rapport som publicerats i BMJ Open Medical Journal. Här framgår att det inte alls behöver vara så farligt som många föräldrar tror.

– I studierna framkommer inte tillräckligt med bevis för att bekräfta att skärmanvändande i sig själv skulle vara skadligt för barn – inte i någon ålder. Det går heller inte att säga hur länge barn i olika åldrar bör få sitta vid en bildskärm, det är ytterst individuellt, säger Russel M Viner som lett studien.

– Paddor, mobiler och datorer är ett utomordentligt sätt för våra barn att upptäcka världen på, säger forskaren Max Davie vid The Royal College of Paediatrics and Child Health (RCPCH) som tagit fram riktlinjer till föräldrar, skolpersonal och barnmedicinska experter som ofta får oroliga frågor om barnens skärmtid.

Enligt Max Davie är det viktigt att utgå från fyra grundläggande frågor när familjen kommer överens om hur mycket tid som barnen ska få tillbringa vid en skärm.

1. Har du koll på barnens skärmtid?

Det finns inga vetenskapliga belägg för att flera timmars daglig skärmexponering skulle vara skadligt för barn – förutsatt att de får tillräckligt med sömn, fysisk aktivitet och umgänge med familj och vänner. Har du som förälder koll på att skärmtiden inte konkurrerar ut dessa viktiga saker? Då är det fritt fram för barnen att ladda upp sina spel.

Tips: Gör ett tidsschema tillsammans med barnen där tid för skolarbete, lek, sömn och olika aktiviteter tas med och inte får ruckas på. Förhandla sedan fram hur mycket tid som finns kvar för tv och andra skärmaktiviteter.

2. Inkräktar skärmanvändandet på annat?

Enligt forskarna får barns surfande och tv-tittande inte ske på bekostnad av umgänge med familj och vänner. Barnen behöver också vara fysiskt aktiva varje dag och få möjlighet att ägna sig åt roliga aktiviteter tillsammans med andra. För barns utveckling är det oerhört viktigt med kommunikation och ett nära samspel med föräldrarna. Hur umgås ni i er familj? Om alla sitter med varsin skärm framför näsan är det kanske läge att se upp och börja umgås på annat vis.

Tips: För många familjer är måltiderna ett perfekt tillfälle att umgås. Inför en skärmfri zon runt matbordet. Planera tillsammans in roliga aktiviteter – gärna fysiska – så att barnens behov av umgänge och vuxensamspel tillgodoses.

3. Påverkar skärmanvändandet barnets sömn?

Hela 88 procent av de barn som intervjuades i den nya studien uppgav att tv-tittande, smartphones och datorer störde deras sömn, i synnerhet om de använde dessa i samband med sänggåendet.

Tips: Se till att barnen får skärmfri tid i minst en timme eller mer innan de ska sova.

4. Äter barnen under skärmanvändande?

Studien visar att barn som surfar och ser mycket på tv tenderar att ha sämre matvanor. De mest skärmaktiva barnen äter mer snacks och är oftare överviktiga. Det kan bero på att hunger- och mättnadskänslor störs när man är distraherad av surfande. Dessutom påverkas barnen starkt av reklam för snacks, godis, läsk och annat onyttigt.

Tips: Håll koll på vad barnen stoppar i sig, i synnerhet om de sitter mycket framför datorn.

Tänk på!

Se till att dina barn rör sig i en säker miljö på nätet. Hjälp dem att navigera på trygga platser och var noga med att de följer åldersrekommendationerna när det gäller filmer, spel, sajter och appar. Gör klart för äldre syskon att de inte ”släpper in” de mindre på otillåtna sidor.

Läs mer:

Skärmtid – så sätter du gränser och undviker konflikter

Hjärnforskaren: Skärmtid för barn – värsta riskerna

Så pratar du skärmtid med dina barn – 12 tips