Du är supertrött, rasar ner på kudden, slocknar nästan omedelbart. Några timmar går och plötsligt slår du upp ögonen igen – mitt i natten – och det är stört omöjligt att somna om igen. Du vänder och vrider på dig tills lakanen sitter snodda runt kroppen på dig. Varför blev det så här?

Ja, svaret är inte självklart och det finns många anledningar som kan vara orsaken. Vi har tittat närmare på fem orsaker som kan vara boven i dramat.

Problemet: Du sover på en dålig madrass

Att ligga obekvämt är inte optimalt för en god natts sömn. Förutom att du kan få ont i ryggen kan själva obehaget av en sliten madrass öka halten av stresshormonet kortisol i blodet. Och det här gäller även kudden. Du ska kunna ligga avslappat när du sover och inte få ont någonstans. Får du det – byt kudde och madrass.

Problemet: Du tar med dig stress in i sovrummet

Du känner kanske inte ens av det, men en inre stress som snurrar i huvudet och kroppen kan få dig att plötsligt bli klarvaken. Ett sätt att minska stressen är att göra sovrummet till ett rum för sömn och kärlek – inget annat! Ta bort datorer, telefoner och andra prylar som du associerar med jobb. Vissa känner också mindre stress om de sover med ett tyngdtäcke som får en att slappna av bättre.

Sugen på ett tyngdtäcke?

Tyngdtäcke från Hemtex.

Tyngdtäcke med kiselpärlor från Hemtex som väger sju kilo. Läs mer och köp täcket här (reklamlänk från Awin.com).

Problemet: Det är för mycket ljud och rörelse

Om du vaknar lätt eller inte av störningar beror på vilken sömnfas du är i. Om du är i REM-sömn, den djupare sömnen, vaknar du inte lika lätt som om du är i en ytligare sömnfas. Om du vaknar av ett ljud kan du testa att skaffa en liten maskin som genererar så kallat vitt brus, som maskerar plötsliga ljud som snarkningar, gnällande dörrar eller spolande grannar som kan göra det svårt att somna om. Det finns också appar som kan generera vitt brus.

Om du vaknar av att din sovpartner rör på sig kan ni med fördel byta er gemensamma madrass mot två madrasser som står bredvid varandra, eventuellt med en gemensam bäddmadrass. Det kan avhjälpa de största störningarna.

Problemet: Du dricker för mycket innan du går och lägger dig

Det här gäller både alkoholhaltiga och alkoholfria drycker. Försök att inte dricka något alls inom 90 minuter innan du går och lägger dig. Och om du dricker ett glas vin till middagen, håll dig till ett glas. Alkohol kan förvisso få dig att somna lättare, men gör också att du vaknar lättare under natten och gör det svårare för dig att somna om.

Problemet: Det ligger ett hälsoproblem bakom

Om du ofta vaknar på natten och har svårt att somna om kan det ligga ett hälsoproblem och bubbla. Det kan till exempel vara så att du vaknar av sömnapné (tillfälliga andningsuppehåll under sömnen), krypningar i benen (restless leg syndrome) eller något så simpelt som halsbränna. Kolla med din läkare och gå till botten med problemet.

Foto: TT

Inspiration: Huffington Post

Läs mer:

Den här typen av säng kan maxa din nattsömn

11 effektiva knep som kan hjälpa dig att somna snabbare