Har du någon gång legat i en hängmatta och känt hur svårt det är att hålla sig vaken? Det handlar inte bara om att du har semester och kroppen och hjärnan väljer att checka ut lite nu och då. Inte heller om att det är sövande att titta upp i lövverket på ett stort träd. Eller att du har valt en lite för sövande bok. Det handlar om att du gungar.

Vi människor somnar lättare och sover bättre om vi sover i en säng som gungar långsamt fram och tillbaka, precis som en hängmatta, det visar ny Schweizisk forskning.

Forskarna mätte hur snabbt försökspersonerna somnade och hur bra deras sömnkvalitet var när de fick sova dels i en vanlig säng och dels i en säng som långsamt gungade fram och tillbaka.

Försökspersonerna hade inte sömnproblem i vanliga fall och sov gott i båda sängarna, men undersökningen visade att de somnade snabbare i den gungande sängen. Dessutom observerades längre perioder av djupsömn och färre mikrouppvaknanden under natten.

Gunga dig till en minnesboost

Visst låter det toppen? Men innan du frestas att börja googla på ”vuxenvagga” ska du få ytterligare ett argument.

Minnet blir nämligen också bättre om du sover gungande. Samma försökspersoner fick plugga in ordpar på kvällen och sedan försökte komma ihåg dem på morgonen. De som sov i den gungande sängen mindes orden mycket bättre än de som sov i den vanliga sängen och sov stilla. Det här förklarar forskarna med att den ökade djupsömnen man får när man sover gungande är rena rama godiset för minnesfunktionen i hjärnan. Dessutom verkar själva gungandet hjälpa hjärnan att synkronisera kontakten mellan hjärnbarken, som styr vårt minne, och thalamus, den del som kan kallas för hjärnans postkontor och som skickar vidare signaler inne i hjärnan. En bra sådan koppling stärker minnet.

Gungande möss hade svaret

För att vara på den säkra sidan testade forskarna det här också på möss. Mössens burar gungades och liksom människorna somnade mössen snabbare och sov längre. Nu gjorde man inte det här testet bara för att det är roligt att gunga möss, utan för att man ville veta varför det blir så här – vad i hjärnan som gör att vi påverkas av gungandet. Svaret visade sig sitta i örat. Vårt balanssinne, som ju sitter i vårt inneröra, påverkas av den gungande rörelsen och påverkar i sin tur hjärnans funktion under sömnen.

Genom den här forskningen skulle man kunna hitta sätt att hjälpa människor som lider av sömnlöshet, sömnsvårigheter, humörsvängningar och äldre människor som har problem med minnet. Och ger oss ytterligare en ursäkt att spendera mer tid i hängmattan.

Testa att gunga dig själv till sömns i sovrummet redan nu

Ikeas hängmatta med stativ.

Hängmattan Fredön i stativet Gårö fungerar lika bra ute i trädgården, på balkongen eller som ett gungande alternativ till sängen i sovrummet.

Läs mer och köp hängmattan här.

Hängstolen Feeling från Ellos.

Hängstolen Feeling är kanske inte optimal för hela nätters gungande sömn, men en tupplur i en hängstol är inte heller fel. Den är inte anpassad för att ha utomhus, utan hängs upp i taket inomhus.

Läs mer och köp stolen här (reklamlänk från Awin.com).

Hängmatta från Fatboy med stativ.

En lyxigare hängmatta med stoppad liggdel från Fatboy. Den har stativ, så den går fint att ställa i ditt rymliga sovrum.

Läs mer och köp hängmattan här (reklamlänk från Adtraction).

Hängmattan Sven från Ellos.

Klassiska hängmattan Sven med fransar. Kräver stadiga träd, så kan vara svår att sätta upp inomhus.

Läs mer och köp hängmattan här (reklamlänk från Awin.com).

Källa: Medical News Today

Foto: TT

 

Läs mer:

11 effektiva knep som kan hjälpa dig att somna snabbare

10 konstiga saker folk har gjort på grund av sömnbrist

Sats lanserar skratt-klasser och sömnmeditation

 

 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: