Irritation, ångest, trötthet, huvudvärk, svullnad eller sömnproblem. Veckorna innan och under mensen kan bjuda dig på många ovälkomna symptom. Forskarna tror att det som stökar till det för oss är ämnen som bildas när hormonet progesteron bryts ned. Det positiva är att vi pratar mer och mer om PMS och håller bättre koll på vår menscykel vilket gör att vi kan förbereda oss bättre!

Att sova bra är bland det allra viktigaste för att du ska kunna fungera som arbetskollega, väninna, partner eller förälder under de här utmanande dagarna. Tyvärr upplever många att sömnen blir rejält störd och det kan bero både på ämnen i kroppen men även på de rikliga blödningarna de första dagarna av mensen. Oron över läckage gör att vi inte kan slappna av helt.

Här är 6 saker du kan göra för att sova bättre innan och under mensen

1. Träna dig trött
Det är lätt att hoppa över träningen när du inte känner dig på topp. Men att höja pulsen under minst 20 minuter och låta kroppen få en genomkörare gör att din kropp kommer vara mer redo för John Blund. Men träna inte hårt för sent på kvällen utan ta tid att varva ned en längre stund efteråt.

2. Lindra mensvärken
Vissa har mycket – andra har bara litegrann. Men lätt molande värk räcker för att du ska ha svårt att somna in. En varm vetekudde eller smärtstillande tabletter är toppen för att ge den lindring du behöver.

3. Välj rätt mensskydd
Du som blöder mycket de första dygnen kanske känner dig orolig för att ditt skydd ska läcka under natten. Det kan vara svårt att lita hundra procent på ett skydd när det känns som om det aldrig ska sluta flöda. Använder du tampong ställer du antagligen klockan för att gå upp och byta den efter fyra timmar för att vara på den säkra sidan. Kanske har du även testat binda på natten men inte hittat helt rätt? Always har lanserat kampanjen My Fit för att kvinnor lättare ska kunna hitta rätt binda för rätt tillfälle. Always Ultra nattbindor har bra passform och hög uppsugningsförmåga som gör att du kan känna dig trygg – hela natten.

4. Plocka bort saker på schemat
Försök att ta det så lugnt som möjligt och låt bli att stressa för mycket när du upplever sömnproblem. Se till att du har luft i schemat för att hinna varva ner mellan dina åtaganden. Försök att alltid lägga dig och gå upp vid ungefär samma tidpunkt så att du får in kroppen i en skön rytm.

Stress kan vara en orsak till störd sömn, prioritera därför i din kalender så att du även får tid för återhämtning.

5. Stoppa i dig rätt saker
Det är lätt att falla för frestelsen att trösta sig med sötsaker eller snabbmat när du mår risigt. Försök äta så bra mat som  möjligt och ät regelbundet så blir magen glad och ditt blodsocker håller sig på en jämnare nivå. Istället för godis, läsk och fet mat – ät frukt, bär och smaksatt vatten. Välj gärna rotfrukter, fisk, fullkornsprodukter, osötade mejeriprodukter och nyttiga oljor. Men undvik att äta för mycket precis innan läggdags så sover du bättre.

6. Öva på mindfullness
Att träna avslappning, till exempel yoga eller mindfulness är väldigt effektivt för att slå bort oroliga tankar. När din hjärna börjar gå på högvarv och ångesten tar över – använd då dessa övningar för att få stopp på malandet i huvudet.

Andas in – andas ut! Hitta den avslappning som fungerar bäst för dig.

Källa: 1177.se

Läs mer om My Fit och få rabattkupong på Always sortiment här.