När november bara radar upp ett pärlband av gråa dagar och mörkret kryper över oss tidigare och tidigare är det många som drabbas hårt. Det finns otaliga tips och hjälpmedel för att ta sig igenom den mörka årstiden med hälsan och orken i behåll, och motion och D-vitamin är några av de vanligaste och mest underbyggda sätten. Och nu visar ny forskning att de går än mer hand i hand än vi tidigare trott. En ny studie visar nämligen att människor som har höga D-vitaminnivåer också är mer vältränade än andra.

Studien, som publicerats i European Journal of Preventive Cardiology jämförde D-vitaminnivåerna hos 2 000 amerikaner i åldern 20-49 år som genomfört ett rullbandstest i en stor nationell studie. De fann att den fjärdedel av testpersonerna som hade högst D-vitaminnivåer hade en konditionsnivå som var mer än fyra gånger högre än hos de som hade lägst D-vitaminnivåer.

Även efter att man tagit hänsyn till och anpassat resultaten efter faktorer som testpersonernas ålder, kön, BMI och hälsohistorik var konditionsnivån nästan tre gånger så hög.

Flera studier stödjer resultatet

Visst kan det finns en orsak- och verkans-faktor att ta hänsyn till, som att man säkerligen får mer D-vitamin om man tillbringar mycket av sin träningstid utomhus, solen är ju vår bästa källa till D-vitamin. Men sambandet är både starkt och konsekvent, menar forskaren bakom studien, Amr Marawan vid Virginia Commonwealth University. Det här är heller inte den första studien som indikerar ett samband mellan D-vitaminnivåer och fysisk prestation. Tidigare studier har till exempel visat att dansare både hoppade högre och skadade sig mindre om de hade höga D-vitaminnivåer. D-vitamin har även vid ett flertal tillfällen kopplats samman med lägre inflammatonsnivåer, mindre smärta och mer ork.

Oavsett är det en bra anledning att slå samman två av de mest erkända påverkansfaktorerna på vår hälsa i vinter och ge sig ut och motionera. Känner du dig väldigt trött kan det mycket väl vara som så att du har behov av mer D-vitamin, men om varken allsidig kost eller regelbunden motion och utevistelse kan hjälpa dig gör du bäst i att uppsöka läkare.

Läs mer:

Bästa källorna till D-vitamin under vintern

D-vitamin kan halvera risken att bli förkyld