Dagarna är fullbokade och den egna hälsan kanske inte hamnar överst på priolistan. Hur var det med den där mammografitiden till exempel? Tidig upptäckt är en stor anledning till att allt fler vinner kampen mot cancer.

Dagarna är fullbokade och den egna hälsan kanske inte hamnar överst på priolistan. Hur var det med den där mammografitiden till exempel? Tidig upptäckt är en stor anledning till att allt fler vinner kampen mot cancer.

Oron för att drabbas av bröstcancer finns i vårt undermedvetna hela året. Kanske för att vi har en väninna som blivit sjuk eller för att ärftlighet ligger i släkten. Vi läser om en och annan offentlig person som berättar öppet om sin diagnos och tänker: Om det där hade varit jag…

Att sjukdomen dessutom ökar känns otryggt och väcker många frågor. Speciellt nu i oktober, den rosa månaden. Vi påminns om bröstcancer i tv, i tidningar och på helt vanliga flingpaket i mataffären. Det går inte att värja sig. Oron flyter upp till ytan med full kraft.

Och det är bra!

För även om vi helst inte vill tänka på lömska knölar i det vackraste vi har så är det just påminnelserna som kan göra skillnad. Tidig upptäckt är det starkaste vapnet, och en stor anledning till att allt fler vinner kampen. Att gömma oron, undvika att klämma eller känna, kanske skippa mammografin – det är det sämsta du kan göra för dig själv och din kropp. Eller att stressa morgon till kväll, glömma allt vad gym och motion heter och blint hänge dig åt den senaste ”trendiga” dieten utan att ifrågasätta om den passar just dig eller innehåller det som du behöver för att hålla dig frisk.

Sett ur perspektivet att det just är våra levnadsvanor som förmodligen orsakat ökningen av bröstcancer­diagnoser, så borde du trycka på Paus-­knappen om du känner igen dig. ­Mycket är vunnet med små medel.

Vad man bör äta för att förebygga bröstcancer är ett kontroversiellt ämne, eftersom tankar om mat ofta landar i den ständigt pågående fettdebatten.

En del förespråkar fettsnål mat, andra inte. Råden från Livsmedelsverket via World Cancer Research Fund (WCRF) är att undvika fett och socker, begränsa intaget av rött kött och satsa på mycket fibrer, frukt och grönsaker.

– Men att mindre fett i maten skulle förebygga bröstcancer har visat sig vara felaktigt i stora studier, fettsnål mat vare sig förebygger eller förbättrar prognosen om man fått sjukdomen, säger ­läkaren Andreas Eenfeldt, som driver ­Sveriges största hälsoblogg kring låg-­ kolhydrat­kost, www.kostdoktorn.se.

– Viktigast är att undvika större mängder socker och andra snabba kol­hydrater, eftersom övervikt och diabetes typ 2 ökar risken för bröstcancer.

Rör du på dig en halvtimme om dagen, så pass att pulsen höjs, så motverkar du faktorerna övervikt och högt blodsocker. När hjärtat får jobba ökar genom­blödningen och syresättningen i blodkärlen, vilket också påverkar kroppens förmåga att ta hand om infektioner och inflammationer.

❤ P-piller. I alla fall om du har ett genetiskt anlag för bröstcancer. Rådgör med din läkare/barnmorska.

❤ Rökning. Enligt en studie av ­American Cancer Society ökar risken för bröstcancer ju tidigare en kvinna börjar röka i livet. (Rökning är enligt Cancerfonden den största enskilda ­orsaken bakom flera typer av cancer).

❤ För mycket alkohol. För kvinnor rekommenderar WCRF att mängden inte bör överskrida ett litet glas vin per dag.

❤ För mycket salt. (Högst 6 g/dag ­enligt WCRF.)

Om du fortfarande har menstruationer är dagen efter en avslutad mens lämplig, då är brösten mjuka och lättare att känna igenom.

❤ Stå framför spegeln och lyft armarna över huvudet. Har brösten sin vanliga form? Är huden jämn? Följer bröstvårtorna med uppåt?

❤ Lägg dig ner och lägg vänster hand under huvudet. Känn igenom vänster bröst och armhåla med höger hand. Raka fingrar, lätt tryck. Små cirklande rörelser runt bröstet flera varv. Börja med bröstvårtan. Avsluta uppe i arm­hålan. Gör samma sak med det högra bröstet. Känns de som vanligt?

Tips! Det är lättare att känna eventuella knölar när brösten är intvålade i duschen. Gör samma cirklar som när du ligger ner.

www.rosabandet.se om kampanjen.
www.breastfriends.se för dig med ­bröstcancer.
www.bro.org.se för dig som vill hitta lokalt föreningsstöd.

Överlista din cancer av Tanya Harter Pierce (Anarchos förlag) – om alternativa, icke-toxiska behandlingsmetoder, men även om kvinnlig hormonbalans och syrabas-lära.

Anticancer: ett nytt sätt att leva av ­David J Servan-Schreiber (Natur & ­Kultur) – ­bestsellern som fokuserar på att livsstil är viktigare än gener.

Rehabilitering vid cancersjukdom: Att möta framtiden av Maria Hellbom och Bibbi Thomé (Natur & Kultur) – om ­tiden efter sjukdomen.

Fotnot: World Cancer Research Fund är en organisation som arbetar med livsstilsvanor i förhållande till cancerrisk. Organisationen bedömer vetenskapliga studier och ger råd om hur man kan minska risken för cancer. Läs mer på www.wcrf.org

Av KATARINA DANIELSSON

Foto HELÉNE LINSJÖ

Utvald läsning

Femina