tradgard-tips

Alla som har grävt jord, räfsat löv eller stått böjda över rabatten vet att trädgårdsarbete inte är någon dans på rosor, så att säga. Och nu visar det sig att det faktiskt kan vara den allra bästa formen av träning och förbättra din hälsa, åtminstone för många människor, menar en grupp forskare vid universitetet i Glasgow.

– Nyckeln är kontinuitet. För att fortsätta träna måste du göra något du älskar – som till exempel trädgårdsarbete – eller göra något som har ett ytterligare syfte, som att gå eller cykla till jobbet, säger professor Naveed Sattar.

Läs även: Jaga bort tröttheten med uppiggande shot

Faktum är att du bränner många kalorier när du fixar i trädgården. En halvtimmes grävande bränner 150 kalorier och om du knuffar gräsklipparen lika länge blir du kvitt 165 kalorier.

Att exempelvis jogga bränner visserligen fler kalorier, ungefär 240 kcal per halvtimme, men studier visar att antalet förbrända kalorier inte är det enda som räknas. Eftersom många inte fortsätter sin löpträning speciellt länge blir det ingen långvarig förbättring, och forskarna rekommenderar därför i stället en träningsform som är enklare att väva in i vardagen för att få den träning man faktiskt behöver, exempelvis trädgårdsarbete.

Genom att implementera den typen av vardaglig träning har forskarna kunnat påvisa att risken för hjärtattack halveras, övervikt och diabetes typ 2 förebyggs, samtidigt som förväntad livslängd kan öka med upp till sju år.

– Trädgårdsarbete är fantastisk träning för att bränna kalorier och för att få folk att vistas utomhus och nära naturen, vilket får oss att känna oss psykologiskt stimulerade också, säger läkaren William Bird till Daily Mail.

Foto: Shutterstock

Mer lästips
Ost är nyttigt för hälsan enligt ny studie
Forskare: Löpträning kan göra din smartare 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: