Kvinna som sitter och funderar på en soffa

1:05

Efter reklamen: 6 tecken på att du är en övertänkare

(1:05)

Att noga tänka igenom och överväga dina handlingar är en viktig del av livet. Vi tänker ofta igenom vad som hänt, vad som händer just nu och vad som kommer att ske härnäst. Tankarna är sunda för att vi ska ta oss igenom och framåt i livet. Men att överanalysera saker och ting för länge kan också vara skadligt för välmåendet. I övertänkandet kan vi lätt intala oss själva sanningar som inte stämmer överens med verkligheten, vilket kan leda till grubblande och en känsla som håller dig tillbaka i vardagen. Hur mycket vi än vill och önskar så kan vi inte styra över allt.

Här är tolv tecken på att du är en övertänkare och att vissa av dina tankar skulle behöva bytas ut mot mer ro i nuet. Känner du igen dig?

Du har svårt att släppa saker

När dina vänner flertalet gånger påtalar ”släpp det bara”, är det som ett främmande språk för dig. Du vill alltid analysera och fundera om och kring det ett varv till. Det skulle kunna förändra resultatet och utfallet av händelsen. Men att grubbla över saker som skett flera år tillbaka är inte bra. Släpp det och gå vidare! Kom ihåg att allt vi går igenom, lär vi oss något av och det har tagit dig dit du är i dag av en anledning.

Att fatta beslut är en ständig utmaning

Charlotte, Samantha och Miranda hjälper Carrie att välja kläder i Sex and the City

Det spelar ingen roll om det handlar om ett nytt klädesplagg, vilken chipssort du ska köpa eller vilket tåg du ska boka. Om du ständigt och återkommande har beslutsångest, även när det kommer till mindre beslut, ja då är det ett tecken på att du övertänker lite för mycket.

När du blir ledsen, blir du väldigt ledsen

Visst, vi kan slänga oss med ord och uttryck om att vi är ledsna eller nere. Men när du är ledsen, då är du väldigt ledsen. Oavsett om det handlar om att du blivit sårad eller sårat något så är det enda du kan tänka på det där förlåtet du vill säga eller önska höra. Och såklart ska man alltid be om ursäkt, men du kanske ursäktar dig eller förväntar dig en ursäkt lite för ofta?

Du har ofta svårt att falla i sömn

Lily i How i met your mother grubblar

Att få John Blund att hälsa på är ofta svårt för dig. Så snart du lagt ditt huvud på kudden snurrar tankarna igång. Du analyserar och kommer ofta fram till att du fattat fel beslut, sagt något olämpligt eller inte förberett dig tillräckligt inför nästa dag. Dess storlek spelar ingen roll, varje beslut är viktigt och stort för dig. Att vara ansvarstagande är en sak, men när det börjar påverka dig och din kropp negativt måste du sänka ribban. Varken du eller någon annan är helt perfekt!

Du vill alltid ta del av information – gällande allt

Kontrollfreak? Nej du behöver bara all information hela tiden. Din omgivning kan lätt uppfatta dig som kontrollerande. Men det handlar inte om det. Du behöver bara ha koll på varje liten detalj för att känna dig lugn och trygg. Men att våga luta sig tillbaka och emellanåt låta saker och ting bli som det blir är inte skadligt för någon.

Träna upp din lycka – Dr Mouna Esmaeilzadehs bästa tips

Höga förväntningar

Har du både när det kommer till dig själv och andra. Du förväntar dig att alltid leverera max i alla sammanhang. Och du förväntar dig att alla runtomkring ska göra detsamma. Att ha höga förväntningar och krav är bra. Men du kommer konstant att bli besviken på dig själv och på andra.

Du är hård mot dig själv

Jenny Humphrey i Gossip Girl sitter och funderar på en trappa

Med tanke på dina höga förväntningar är du också väldigt hård mot dig själv. De höga kraven (som är omöjliga att leva upp till) bidrar till att du straffar dig själv i tanken. Känner dig misslyckad, dålig på jobbet eller att du inte levt upp till vad du förväntat av dig själv. Var inte så hård mot dig själv. Du fäller lätt krokben och snubblar över dina egna tankar och känslor. Du duger precis som du är och att göra sitt bästa är bra nog.

Svårt att leva i nuet

Att vara närvarande här och nu är viktigt för ditt välmående. Men för en övertänkare är det svårt. Hen är ständigt i vad som kommer att hända här näst och hur det kommer att påverka hens liv. Eller vad som hände nyss och vad det kommer att bidra till. Det är viktigt att tillåta sig själv att leva här och nu. Ett bra citat att påminna sig själv om är från Stig Johanssons mest kända dikt Förlusten: "Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att de var livet".

Är alltid i tid

Emily in Paris funderar på en restaurang

Är du personen som alltid får stå och vänta på dina vänner, eller kommer du först till mötet? En övertänkare är sällan oförberedd och ser alltid till att komma i tid. Vilket är bra! Men att konstant vara 15 minuter före alla andra blir snabbt till timmar av vänt-förlust i livet.

Du har mer än ett morgonalarm

Nog för att du inte är en snoozeare, men för att säkerställa att du alltid kommer upp i tid ställer du minst tre alarm varje morgon. För har du bestämt att du ska upp prick 06.00 vore det förskräckligt om du kom ur sängen 06.15…

Här är 3 saker alla har att lära av Simone Biles

Din ångest håller dig tillbaka

Övertänkandet och de scenarion som du målar upp i huvudet bidrar snabbt till oro. I dina tankar gör du ofta om händelser som redan skett för att se om de får ett annat utfall efter din tankerunda. Oron som det skapar inför framtiden gör att du hindrar dig själv från att göra saker. Om så är fallet bör du ta tag i dina tankar. Du ska ju leva ditt bästa liv här och nu och inte leva i grubblande.

Du upprepar saker när du pratar med dina vänner

Samantha är trött på att höra Carries kärleksproblem i Sex and the City

Att ventilera tankar med nära och kära är det enda rätta. Men en övertänkare har en tendens att fastna i tankarna, vilket gör att vännerna förmodligen inte bara hört samma story en utan hundra gånger. För dem kanske det är lätt att tycka att du ska släppa det som du pratat så mycket om. För dig som övertänkare är det inte lika enkelt. Istället för att älta samma sak en gång till, kanske du istället ska fråga dem och berätta om att du är just en övertänkare.

Kom ihåg att vi alla mår dåligt till och från och det finns ingen människa som alltid är på topp. Det är okej att visa sig svag och stark. Livet bjuder alltid på toppar och dalar. Om du känner att du överanalyserar och grubblar så mycket att det påverkar din hälsa negativt? Då kan det vara en god idé att söka professionell hjälp för att reda ordning i dina tankar. Du är värd att må bra och leva ditt bästa liv – här och nu.

Foto: Skärmdump

Artikelinspiration: Bustle.com

8 tips för dig som har en partner som stör din sömn

Utvald läsning

Femina