Din stress och oro går att mäta – i antal kilon! Det hävdar i alla fall det brittiska försäkringsbolaget Liverpool Victoria, som skapat ett interaktivt test där du kan svara på frågor om hur mycket du stressar och oroar dig, för att få ett konkret svar på hur tung din stressbörda faktiskt är.

Läs mer: 8 tecken på att du är på väg att bli utbränd

Du får inte bara veta hur mycket din oro kring saker som pengar, jobb och familj faktiskt väger i kilon, utan får också veta vilket djur detta motsvarar – till exempel en panda, ett lejon eller kanske en bläckfisk?

Läs mer: Så ska du tänka kring stress – för att slippa bli sjuk

När Liverpool Victoria lät 2 000 personer göra testet visade sig pengar vara den största stressbördan. Den genomsnittliga personen ägnar nästan två och en halv timme åt att oroa sig varje dag (900 timmar per år!) – och har en stresstyngd motsvarande 225 kilo.

Här kan du göra testet!

Läs även:

8 tecken på att stressen skadat din kropp
Vanan som skyddar dig mot stressbesvär
5 enkla knep som minskar vardagsstressen

 

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Läs mer här och börja direkt!