Ungt par som joggar utomhus på morgonen

Sofia Åhman, träningsexpert.

Sofia Åhman, träningsexpert.

– Se det i stället som att du tjänar in tid om du motionerar. Träning gör dig mer pigg, alert och effektiv. Du kommer alltså att få mer gjort på dagarna, säger hon.

Okej, när man väl bestämt sig för att träningen ska bli en lika naturlig del av semestern som ett dopp i havet, hur sätter man i gång?

– Har du inte rört på dig alls under våren se till att börja med vardagsmotionen. 30 minuter om dagen är ett bra riktmärke. Promenera, jobba i trädgården eller cykla.

För den som vill ha mer effekt och både bygga muskler och bränna fett tipsar hon om cirkelträning med övningar som armhävningar, utfall eller den klassiska plankan.

– Det kan du göra var som helst, på gräsmattan eller hotellrummet. Använd din egen kropp som belastning.

Annan bra sommarträning är simning, inlines eller att använda de utegym som börjar dyka upp. Plus löpning förstås. När promenaderna börjar kännas för lätta kan det vara läge att jogga i stället. Varva gång och jogging i början så att ligament och senor hinner med, annars får du lätt skador.

– Och se till att planera in träning också när hösten kommer. Det är lite som tandborstning, det är inte alltid kul men man gör det ändå, säger Sofia Åhman.

Tänk också på att hitta rätt sportbehå när du ska börja träna. Och njut av eftermiddagsfikan utan att gå upp i vikt.

AV KARIN FREJRUD

FOTO COLOURBOX

Utvald läsning

Femina