ulrika davidsson 5:2

Att leva hälsosamt handlar mycket om att hitta rutiner som håller i mer än några veckor. Något som hälsoexperterna rimligtvis borde vara proffs på – eller? Vi kollade med Ulrika Davidsson, 47, kostrådgivare och kokboksförfattare, hur hon själv lever för att må bra.

Vilka är dina hälsosamma vanor?

– År 2001 började jag med lågkolhydratkost, gick ner 30 kilo, blev piggare och mådde bättre i magen. Dessutom fick jag ett jämnare blodsocker och slapp sötsug. Jag har också 1–2 fastedagar i veckan, då jag inte äter något förrän vid lunch.

Hur motiverar du dig till träning?

– Jag har fått kämpa mycket med träningen, men i dag har jag en personlig tränare, och så försöker jag tänka att all rörelse under en dag räknas.

Vilken är din matfilosofi?

– När jag började i branschen var GI omtvistat. I dag finns det vetenskapliga bevis på att det är bra. De gamla kostråden har också börjat diskuteras och vi pratar mer om hur vi ska äta för att få vara friska och undvika sjukdomar. Det är bra.

Fem saker du alltid har hemma?

– Ägg, ost, lufttorkad skinka, pesto och spenat.

Hur hittar du balans i en stressig vardag?

– Jag sover 9–10 timmar per natt, och är bra på att ta ledigt när jag behöver det.

Din största hälsoflopp?

– Att hålla olika lågkaloridieter och att vara jätterädd för fett.

Råd till den som vill hitta en hållbar, hälsosam livsstil?

– Ta hjälp av en kostrådgivare eller en kompis som kan peppa. Eller en bra viktminskningsgrupp på nätet. Jag brukar säga att de tre första veckorna är de jobbigaste, sedan brukar det vända.

Vad kommer vi att få se mer av i hälsoväg framöver?

– Ännu fler vetenskapliga bevis på att periodisk fasta är bra för oss.

 

AV LINDA UNNHEM

FOTO IBL

 

Läs även:

Så ska du äta för att få bäst hälsoeffekter

Så slutar du tröstäta

Stora faktabrister i kost- och hälsoböcker