I snitt har vi mens 3 500 dagar av våra liv. De flesta får sin första mens mellan 10-12 årsålder och får sin sista runt 45-57 årsålder. En del går igenom livet utan några som helst mensrelaterade problem medan andra lider rejält innan och under menstruation. Är du nyfiken på varför du blir irriterad innan mens och du kan göra för att lindra mensvärken? Läs då vidare!

Vad är PMS?

Premenstruellt syndrom (PMS) är ett samlingsbegrepp för olika psykiska och fysiska besvär innan menstruation. (Det ska dock tilläggas att inte alla kvinnor får PMS). PMS beror på att hormonkänsligheten ökar och vätskebalansen i kroppen förändras. Det i sin tur leder till att kvinnan kan uppleva lättare humörsvängningar och känna sig nedstämd och irriterad. Det är även vanligt att man går upp lite i vikt under dessa dagar på grund av att kroppen samlar på sig vätska, att man får ömma bröst eller känner sig illamående.

Varför får man mensvärk?

Livmodern är en muskel och som med alla muskler kan den få träningsvärk och bli ansträngd. När den stöter ut slemhinnan drar livmodermuskeln ihop sig vilket ger träningsvärk, alltså mensvärk. Alla kvinnor får inte mensvärk och det hänger ihop med att vi har olika höga halter av de ämnen som orsakar sammandragningar i livmodern, så kallade prostaglandiner.

Mer än hälften av alla unga kvinnor lider av mensvärk under menstruationen. Vanligast är att få ont i nedre delen av magen och i ländryggen. Om du upplever att din mensvärk är så intensiv att du kräks eller blir utmattad och trött bör du söka läkarvård för att få hjälp.

Alternativ att lindra mensvärk på:
– Träning. Bara rörelsen i sig kan göra att livmodern slappnar av men även de endorfiner som kroppen utsöndrar efter träning fungerar som smärtlindring.

– Värme. Värme över 40 grader bedövar smärtreceptorerna temporärt vilket gör att värken känns lindrigare.

– Orgasm. När du får orgasm slappnar livmodern av vilket kan lindra mensvärken.

Foto: Shutterstock