I den nya undersökningen Riksmat Ungdom är det ungdomarnas matvanor som står i fokus. I studien, som omfattade drygt 3000 barn och ungdomar ur årskurs 5, 8 och år 2 på gymnasiet, analyserades hur mycket av olika näringsämnen ungdomarna får i sig via maten, och halterna av vitaminer och mineraler i blod och urin.

Studien visar att majoriteten får i sig tillräckligt med både vitaminer och mineraler med undantag för järn. Närmare var tredje tonårstjej har för låga järnnivåer, något som tyder på järnbrist. Vanliga symtom på järnbrist är: trötthet, huvudvärk, sämre ork och nedsatt fysisk förmåga, hjärtklappning, yrsel, andningsbesvär och blek hy.

– Tjejer behöver få i sig nära dubbelt så mycket järn som killar, samtidigt som de ofta äter mindre kött, säger Anna Karin Lindroos, nutritionist på Livsmedelsverket.

Att få i sig tillräckligt med järn är inte omöjligt även om du väljer bort kött. Undvik att vända dig direkt till kosttillskotten och försök i stället att lägga om kosten med fokus på järnrika livsmedel. Linser, bönor, olika slags frön och även fullkorn är bra livsmedel som boostar järnnivåerna vid regelbundet intag.

9 av 10 äter för lite fullkorn

Just fullkorn är en annan stor brist bland unga. Undersökningen visar att nio av tio ungdomar äter för lite fullkorn. Ett smart och enkelt sätt att få i sig mer är att ersätta vanligt vitt bröd med fullkornsbröd.

Ytterligare en tydlig trend bland ungdomar är ett ökat proteinintag. Särskilt bland unga killar som tränar.

– Alla ungdomarna i undersökningen fick tillräckligt med protein, även de som inte åt kött. Det är bra att veta för de unga killar som tar proteintillskott, ofta helt i onödan, säger Anna Karin Lindroos.

Källa: Livsmedelsverket

Läs mer:

14 goda matval som boostar ditt järnintag

Ät dig smart och glad med mat din hjärna vill ha

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: