Att träningsmotivationen kan komma och gå i perioder är välkänt. På sommaren kan det kännas ännu svårare att ta sig till ett svettigt gym, när man hellre ligger på stranden i solen. Men, det finns vanliga saker i vardagen du kan ändra på. Här är fem tips som kan leda till en mer aktiv livsstil – som inte inkluderar ett gymkort.

1. Samla steg under dagen

Skippa rulltrappan, hissen eller andra färdmedel som egentligen är onödiga i din vardag.  Ta den vanliga och hederliga trappan i stället och samla ihop lite extra steg under dagen. Ett steg i taget kan ge resultat i längden. Tips! Starta en tävling på jobbet eller inom familjen/kompiskretsen där ni räknar steg under dagarna och tävlar mot varandra. Det kan både bli en kul gemensam grej som även leder till något gott mot slutet.

2. Cykelsemester

Varför inte prova på en cykelsemester i sommar? Det är både miljövänligt, roligt, aktivt och ett sätt att upptäcka ställen du kanske inte hade besökt annars. Passa på att samla både frisk luft, d-vitamin och nya erfarenheter längs Sveriges vackra natur.

3. Morgonpromenader

Börja dagen med en promenad under din lediga tid i sommar, oavsett om du är hemma eller på vift. Det kostar ingenting, du får lite extra luft och det ger en garanterat bra start på dagen! Även om det kan kännas jobbigt att gå upp ur sängen så är känslan av att mötas av solens strålar direkt på morgonen ovärderlig.

4. Aktiviteter tillsammans

På sommaren är möjligheterna oändliga så gör det inte så svårt för er. Passa på att spela minigolf med familjen, frisbeegolf med vännerna eller utmana din partner på en tennismatch? Visst är det viktigt att ta det lugnt och koppla av på semestern, men du kommer förmodligen inte ångra att byta ut en av de där lata kvällarna i soffan mot en aktivitet i sommar.

5. Stand up!

Oavsett om du är på kontoret, på bussen eller på tunnelbanan. Välj att ställa dig upp i stället för att sitta ner på din stol i sommar. Det kan både tillföra att du känner dig mer pigg än vanligt, minska ryggproblem, hjälpa dig att stärka din hållning över tid och få igång blodcirkulationen – det kan bli en riktig energiboost helt enkelt!

Läs mer:

11 sätt att boosta ditt välmående i sommar – som inte är träning

18 enkla tips som ökar din träningsmotivation

Nya rön: Styrketräning är bättre för hjärtat än löpning

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: