olika-farska-juicer-i-glas-pa-marmor

Se över ditt vitaminintag nu när du får mindre sol och utbudet av frukter och grönsaker börjar minska. Vitaminerna och mineralerna spelar en väldigt stor roll för många livsviktiga funktioner, till exempel vid nybildningen av celler och blodkroppar, för uppbyggnaden av nervsystemet och för att ämnesomsättningen ska fungera. Brist på vitaminer och mineraler kan skapa obalans i kroppens olika system och det är därför viktigt att du får ett så allsidigt tillskott som möjligt – varje dag. Det mesta kan du täcka genom att äta en blandad kost med kött, fisk, mycket frukt och grönsaker samt grovt bröd. Behöver du hjälp på traven har apoteket och hälsofackhandeln skräddarsydda multivitaminer för olika behov.

KAN MAN FÅ EN VITAMINÖVERDOS?

Äter du en normal och varierad kost är risken för överdosering av vitaminer och mineraler minimal. Tar du kosttillskott bör du se upp med A-, D- och E-vitamin som i mycket höga doser kan leda till förgiftning och förkalkningar i njurar och lungor. Barn är särskilt känsliga!

Benskörhet – D-vitamin motverkar benskörhet eftersom vitaminet gör det lättare för kroppen att ta upp kalcium och fosfat ur maten. Särskilt viktigt är det med D-vitamin för äldre som är inomhus större delen av året. Kalcium behövs också för att bygga upp benvävnaden, särskilt om du är kvinna och närmar dig klimakteriet.

Blekhet – kan tyda på järnbrist. Järn och C-vitamin är en bra kombination, eftersom vitaminet gör det lättare för kroppen att ta till sig järnet.

Blodbrist – kan tyda på brist på vitamin B12. Sådan brist är vanligast hos personer med störningar i magens näringsupptag (exempelvis glutenallergi) och hos vegetarianer/veganer. Även folsyra är viktig för kroppens förmåga att bilda nya blodkroppar. Blödande tandkött – ett typiskt symptom på akut C-vitaminbrist.

Dålig aptit – tidigt tecken på för lite vitamin B1, D och niacin. Även kaliumbrist kan försämra aptiten.

Förkylning – flera studier visar att höga halter av C-vitamin (ett halvt gram per dag) både kan lindra förkylningsbesvär och förebygga förkylning. Du kan också stärka immunförsvaret genom ett tillskott av selen. Brist på A-vitamin kan ge försämrat immunförsvar, särskilt hos barn.

Graviditet – det är viktigt att komplettera kosten med folsyra de första 20 veckorna av graviditeten. Folsyran minskar risken för att barnet ska utveckla ryggmärgsbråck och andra svåra sjukdomar. Tillskott av folsyra brukar också rekommenderas för den som vill bli gravid.

Torr och trött hud – detta kan bero på brist på A-vitamin och vitamin B6. Även C-vitamin och zink kan påverka spänsten i huden och håret. Brist på kalium kan också ge torr hud.

Högt blodtryck – tillskott av 500 mg C-vitamin per dag kan ge viss sänkning av blodtrycket, enligt amerikanska studier. C-vitaminet stärker också blodkärlen.

Irritation och retlighet – tidigt symptom på för lite vitamin B6, C och niacin.

Kalla händer – kan tyda på jodbrist.

Koncentrationssvårigheter – vitamin B1 eller magnesium kan hjälpa.

Ledgångsreumatism – E-vitamin och selen har i studier visat sig kunna lindra besvären.

Magproblem – brist på magnesium kan ge både förstoppning och diarré. Vitaminerna B6, C och E rekommenderas ibland vid långvarig förstoppning. Lider du av sjukdomar som försämrar upptaget i tarmen, till exempel glutenintolerans, kan du också behöva ett extra tillskott av vitaminer och mineraler.

Migrän – flera studier tyder på att tillskott av magnesium kan lindra och förebygga migrän. Även vitamin B2 och kalcium anses fungera på samma sätt.

Munblåsor och torra läppar – brukar du få sprickor i mungiporna och blåsor i munnen? Det kan bero på brist på vitamin B2. För lite A-vitamin kan ge torra och spruckna läppar.

Muskelsvaghet – kan orsakas av kaliumbrist.

Nedstämdhet och oro – magnesium spelar en viktig roll för kroppens förmåga att hantera depressioner, förvirring och koncentrationssvårigheter. Vid depression rekommenderas också vitaminerna B6, B12, C-vitamin och folsyra.

PMS – B6-vitamin kan hjälpa mot premenstruella besvär.

Sårläkning – tillskott av C-vitamin och zink kan underlätta sårläkning och minska risken för infektioner i såret.

Sömnlöshet – kan motverkas om du ser till att få i dig tillräckligt med niacin.

Stress – ett alltför stressigt liv kan ge brist på magnesium, olika B-vitaminer samt vitaminerna C och E. Multivitamin med mineraltillskott rekommenderas ofta vid långvarig stress.

Trötthet – onormal trötthet kan bero på många olika saker, exempelvis för låga halter av vitamin B1, B2, och C. Det är även ett tidigt tecken på D-vitaminbrist. Tillskott av järn och kalium kan också motverka trötthet.

Ämnesomsättningsstörningar – jodbrist kan leda till struma, en störning av ämnesomsättningen som hänger samman med en förstorad sköldkörtel. Även krombrist kan störa ämnesomsättningen med försämrat blodsockerupptag som följd.

Ögonirritationer och försämrat mörkerseende – för lite vitamin B1 kan ge röda och irriterade ögon. Ett tidigt tecken på A-vitaminbrist är sämre mörkerseende. Tillskott av vitamin C, D och E kan bromsa åldersrelaterade synförsämringar.

BEVARA VITAMINERNA I MATEN

Många vitaminer, särskilt de vattenlösliga B- och C-vitaminerna, är känsliga för upphettning. Ligger frukten eller grönsakerna för länge i vatten kan vitaminerna lakas ur och långvarig förvaring påverkar också vitaminhalten. Det är en myt att vitaminerna försvinner i frysen. Frys in grönsakerna snabbt och tina upp dem genom att lägga dem direkt i kokande vatten. Mineraler är inte lika känsliga för upphettning och förvaring. Vitaminpiller ska förvaras mörkt, svalt och torrt.

MISSA INTE ATT LÄSA:
10 tips som gör skillnad
Ofta finns hjälp i naturens eget apotek
10 bästa ingredienserna för en friskare höst

Foto williams sonoma tumblr

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: