10 deckare att läsa på semestern

09 jun, 2015
omslag_flickan_framfor_muren

En mörk cermoni
Flickan framför muren av Kristina Appelqvist (Piratförlaget).

Högskolan i Skövde har till hedersdoktor valt en tysk professor som gjort sig känd för sitt DDR-försvar. Det är ett impopulärt beslut, så till den grad att skolans rektor får beskedet att han ska dö under själva promoveringen. Mitt under ceremonin gör också döden entré, passande nog i en östtysk Trabant. Det är det provinsiella gemytet som präglar Appelqvists deckare även när storpolitik blandas in. Vill man ha en trevlig svensk deckare att fördriva helgen med är Flickan framför muren ett gott val.

omslag_helveteselden

Två gripande öden
Helveteselden av Karin Fossum (Forum).

Norska Karin Fossum tänjer ofta på genregränserna och Helveteselden är mer en psykologisk roman än mordgåta. Vi möter två ensamstående mödrar i utsatta lägen. Den ena är mor till en ung man med en mycket speciell funktionsnedsättning, ett barn med en vuxens intellekt. Den andra är ensamstående småbarnsmamma som sliter i hemtjänsten och försöker få ihop livspusslet. Mordet som sker hamnar lite i utkanten av denna gripande skildring av människoöden, vilket gör historien desto mer drabbande.

omslag_silkesmasken

Jakt på skandalförfattare
Silkesmasken av Robert Galbraith (W&W).

Londondetektiven och krigsveteranen Cormoran Strike får i uppdrag att hitta en försvunnen skandalförfattare. I gåtans centrum står författarens kommande roman där han anklagar sina bekanta för diverse obsceniteter, och där vissa scener målas upp som snart ska utspelas i verkligheten. Frågan för Strike att utreda är vem som haft tillgång till det opublicerade romanmanuset. Robert Galbraith är en pseudonym för J.K. Rowling, som med denna bok skrivit en exceptionellt underhållande deckare om Londons förlags- och mediavärld.

omslag_An_Skyddar_Natten

Kusligt aktuell
Än skyddar natten av Anna Lihammer (Historiska media).

En höstnatt 1935 mördas en tysk nazist vid en runsten i de sörmländska skogarna. Dådet är en het potatis för svenska politiker som inte vill reta det alltmer hotfulla Nazityskland. Utredningen landar hos kommissarie Carl Hell som förvånar sina kolleger genom att kräva polissystern Maria Gustavsson som sin assistent. Den lika omaka som ojämlika duon utgör ett effektivt radarpar i arkeologen Lihammers originellt upplagda historiska thriller. Med det antisemitiska temat känns boken också skrämmande aktuell.

omslag_Grottmannen

Iskalla ledtrådar
Grottmannen av Jørn Lier Horst (Lind & Co).

Av en slump har offret i denna norska thriller samma namn som offret i Kamilla Oresvärds Minnesbäraren. (Se längre fram). Här finner vi den döde framför sin tv, mumifierad i sin ensamhet. Men när journalisten Lise börjar skriva om fallet inser hon att han kanske inte dog helt ensam. Samtidigt utreder hennes polispappa William Wisting ett mord som oväntat leder till en amerikansk seriemördare. Boken är en mordiskt effektiv bladvändare som ex-polisen Horst totat ihop, och om den liksom föregångaren Jakthundarna tilldelas Glasnyckeln är det inte oförtjänt.

omslag_hogtryck

Ondska & oljeutvinning
Högtryck av Thomas Ringstedt (Albert Bonniers förlag).

Thomas Ringstedt är docent i neurobiologi men lär snart vara mer känd som deckarkung. Hans andra thriller inleds med en häftig dispyt mellan två forskarkolleger i Uppsala. Ett dygn senare ligger den ene av dem död på en kyrkogård och den andre inlåst i en bagagelucka. Kriminalinspektör Ulf Beow inser snart att en del märkliga alternativa teorier kring oljeutvinning kan ligga bakom dåden och att obehagliga ryska intressen är inblandade. En trovärdig och rafflande forskningsthriller utan döda punkter.

omslag_naktergalen

I ett järngrepp
Näktergalens död Lene Kaaberbøl & Agnete Friis (Albert Bonniers förlag).

Natasha är en ung ukrainska på flykt genom Köpenhamn, misstänkt för mord på både sin danske ex-pojkvän och sin ukrainske make. Sjuksköterskan Nina Borg är en av få som tror på hennes oskuld, men märker att fallet Natasha har rötter långt bak i historien. I en parallell handling följer vi två systrar som växer upp i Stalins Sovjet i en vardag präglad av svält och angiveri. Detta är den sista delen i trilogin om Nina Borg, en skakande och viktig thriller om hur människor nu som då mals ned i inhumana system.

omslag_dottvatten

Marina intriger
Dött vatten av Ann Cleeves (Albert Bonniers förlag)

En undersökande journalist hittas mördad i hamnen i Aith på Shetlandsöarna. Kommissarie Willow Reeves sänds från fastlandet för att utreda mordet, som tycks ha kopplingar till den gas- och oljeindustri som håller öarna på fötter. Men hon går en hård match mot den obevekliga åklagaren Rhona som tycks ha något på sitt samvete. Cleeves målande miljöskildringar ger en obetvinglig lust att åka till Shetlandsöarna. Hon har också fått ihop en utmärkt samling karaktärer, med starka kvinnor och darriga män.

omslag_Minnebararen

Virvlande flykt
Minnesbäraren av Kamilla Oresvärd (Hoi förlag)

I en prydlig villaträdgård i Örgryte hittas skelettet av en mördad man, samtidigt som psykopaten Didrik Mörck rymmer från sin anstalt. Under hans flykt får vi följa hans dimmiga tankar där minnesfragment av hemska brott virvlar runt. Vad som skett är lika oklart för honom som för kommissarie Stina Seger och hennes team som desperat försöker lista ut vart Mörck är på väg. En pigg debut med rapp dialog och ovanligt engagerande poliskaraktärer. Kamilla Oresvärd är ett namn att lägga på minnet.

omslag_Badhytten

Mord på golfbanan
Badhytten av Christina Olséni & Micke Hansen (Historiska Media)

Komiska kriminalromaner ser vi sällan i Sverige, men här kommer en skånsk skröna med farsartade övertoner. Dramat inleds på golfbanan i Falsterbo där den stridbare klubbordföranden hittas död vid andra hålet. Lokalpolisen märker snart att misstänkta finns i överflöd: lurade affärspartners, den övergivna ex-hustrun och den gravida änkan drömde alla om att dra en järnfemma i skallen på offret. Bitvis är Badhytten riktigt fängslande och ibland tar buskisen överhand, men lite skratt kan behövas i denna blodtörstiga genre.

Inte sugen på att läsa en deckare? Missa inte romantiska böcker alla bör läsa eller böcker som får dig att skratta.

AV STAFFAN WILSSON