11 oanade plot twists som i sig förtjänar en Oscar

08 jul, 2020
AvMalin Ny
Primal Fear, Sjätte Sinnet, The Others. Här är filmerna vars vändningar gör hela filmen och som förtjänar en Oscar i sig.

En del filmer bjuder på oväntade vändningar som heter duga och gör att hela filmen blir sevärd. Vad skulle till exempel Gone Girl vara för film utan vändningen med huvudrollen Amy, eller diskussionen i slutet mellan Richard Gere och Edward Nortons rollfigurer i Primal Fear?

Här är 11 oanade plot twists som i sig förtjänar en Oscarstatyett. Varning för spoilers!

Fight Club (1999)

När en uttråkad kontorist, The Narrator (spelad av Edward Norton), blir kompis med en äventyrslysten ny vän, Tyler Durden (spelad av Brad Pitt), blir han plötsligt indragen i en rad galna upptåg. När tittaren först i slutet får reda på att The Narrator i själva verket också är Tyler Durden är förvirringen först total, men gör till slut att filmen når nya höjder.

Shutter Island (2010)

Handlar om polisen Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) som kallas till Shutter Island för att leta rätt på en patient som har försvunnit från öns psykiatriska klinik. Snabbt inser han att allt inte är som det borde på ön och att både intagna och personal vet mer än de säger.

I slutet kommer det fram att Teddy inte alls är polis utan att han själv är den patient som är försvunnen. Hela filmen är alltså en illusion som han själv har skapat för att kunna hantera sin familjs död. Den här twisten har diskuterats flitigt eftersom en del anser att den är något långsökt och förvirrande, men den gör trots allt filmen sevärd.

Gone Girl (2014)

Handlar om paret Nick (Ben Afflec) och Amy Dunne (Rosamund Pike) som ska fira bröllopsdag när Amy plötsligt försvinner under mystiska omständigheter. Misstankar om mord undersöks och Nick blir misstänkt för brottet. Relativt tidigt i filmen får vi dock reda på att Amy varken är kidnappad eller mördad utan att hon istället har iscensatt alltihop för att hämnas på sin make som har varit otrogen.

Sjätte Sinnet (1999)

Haley Joel Osment har en ovanlig förmåga – han ser döda människor. Psykologen Dr. Malcolm Crowe (Bruce Willis) gör vad han kan för att få honom att må bättre, men har själv problem med relationen till sin fru då hon behandlar honom som om han vore luft. Klipp till själva twisten – anledningen till att frun behandlar honom som luft är att han helt enkelt är död. En helt oförglömlig twist som få såg komma.

Primal Fear (1996)

Advokaten Martin Vail (Richard Gere) tar sig an ett av sina mest utmanande fall hittills och beslutar sig för att försvara en ung altarpojke (Edward Norton) som har blivit anklagad för att ha mördat en katolsk präst. Pojken är blyg och stammar när han pratar, men under ett utbrott visar han plötsligt en annan, mer rättfram, sida av sig själv. För att gå segrande ur rättegången måste Martin göra sitt bästa för att beskriva pojkens personlighetsklyvning.

I filmen kommer den oväntade, och obehagliga, vändningen precis i slutet då pojken själv avslöjar för Martin att han aldrig var den blyga, stammande pojken och att han har ljugit för alla hela tiden.

The Prestige (2006)

I London i slutet av 1800-talet verkar de två magikerna Robert Angier (Hugh Jackman) och Alfred Borden (Christian Bale). De konkurrerar om publiken och försöker avslöja varandras nummer men konkurrensen leder till bitter rivalitet där flera får sätta livet till. Slutligen avslöjas Alfred Bordens hemlighet som gör att han går segrande ur striden – nämligen att han har en tvillingbror vilket gör att hans trollkonster får naturliga förklaringar.

Nyckeln till frihet (1994)

Andy Dufresne döms år 1946 till livstids fängelse för mord på sin fru och hennes älskare. Han skickas till Shawshank State Prison, som styrs av den despotiske fängelsedirektören Norton. I fängelset blir Andy god vän med Red, som redan suttit inne i 20 år, och som gör goda förtjänster på att smuggla in varor i fängelset.

Filmen har varit omåttligt populär ända sedan den kom och anledningen till det stavas med största sannolikhet slutet. Då får nämligen tittaren reda på att Andy Dufresne har byggt en tunnel från sitt fängelserum under hela sin vistelse med hjälp av en minimal hammare, vilket gör att han äntligen lyckas fly en natt.

Frost (2013)

I den nu klassiska Disneyfilmen, som handla om prinsessorna Elsa och Anna i Arendal, lever tittaren i tron om att Anna har träffat sin drömprins i prins Hans. När 20 minuter är kvar av filmen visar det sig dock att så inte alls är fallet och att Hans i själva verket är ond.

The Game (1997)

På sin födelsedag får finansmannen Nicholas besök av sin bror som ger honom ett presentkort till det gåtfulla företaget CRS. Nicholas välkomnas av företagets talesman som berättar att om han accepterar kommer han att bli deltagare i The Game. Motvilligt går Nicholas med på att utnyttja erbjudandet och egendomliga saker börjar hända omkring honom. I slutet kommer chocken då det avslöjas att allt som har hänt i filmen, bland annat att hans bror dör, bara var ett spel för att få honom att uppskatta livet mer.

Get Out (2017)

När en ung man, spelad av Daniel Kaluuya, besöker sin flickväns familjegods inser han snart att hennes familj har lömska avsikter med sin inbjudan. En rad märkliga upptäckter under helgen leder honom till en upptäckt han aldrig kunnat föreställa sig – nämligen att flickvännen (Allison Williams) har tagit dit honom för att sälja honom och hans kropp till högstbjudande.

The Others (2001)

På en gammal, ödslig herrgård lever Grace Stewart (Nicole Kidman) ensam med sina två barn, i väntan på att hennes make ska återvända från andra världskrigets stridigheter. De två barnen lider av en ovanlig sjukdom, som gör att de inte får utsättas för direkt solljus. För att skydda dem har Grace satt upp en strikt regelverk, men sedan hon beslutat sig för att anlita hjälp med att sköta om gården dröjer det inte länge innan tjänarna börjar tänja på hennes stränga regler.

Gåshuden är total när tittaren får reda på att Grace och barnen egentligen är vålnader och att de inte längre lever.