5 böcker för bättre hälsa

04 jul, 2015
Omslag_alla-far-ligga

Av Henrik Fexeus

(Månpocket)

Det kan ju vara läge att piffa upp kärlekslivet på semestern, om man inte hunnit med det tidigare. Milda vindar och solnedgång med en orkester av cikador i bakgrunden. Men hur var det nu man gjorde? Henrik Fexeus vet och visar vägen till sänghimlen. Och lyckas han inte med det, bara sök upp författaren och kräv pengarna tillbaka!

Omslag_ett-ar-av-magiskt-lopande

Av Kenneth Gysing

(Pocketförlaget)

Jag vet, det är lite skämsfaktor här. Tipsa om en bok jag själv skrivit. Men jag vill så gärna locka till en aktiv semester. Löpning, förstår ni, det finns inget roligare när man väl kommit in i den. Den ger så mycket tillbaka. Man blir glad och stark och man kan äta hur mycket sommarglass som helst utan att få dåligt samvete. Boken innehåller inte några träningsprogram, jag försöker bara förmedla känslan av hur det kan vara att springa. Pröva, lugnt och långsamt, ingen hets – sedan ut i vattnet för ett dopp. Jag lovar, löpningen kommer att göra dig lycklig.

Omslag_att-rosta-brod

Av Roger Rosenblatt

(Norstedts)

Det här är en tung bok att läsa, och samtidigt väldigt hoppingivande. Den handlar om hur man kan resa sig efter att det värsta inträffat. När Roger Rosenblatts dotter Amy, som är läkare och mamma till tre små barn, plötsligt kollapsar och dör av ett oväntat hjärtfel får Roger med fru flytta in hos svärsonen för att bli extraföräldrar till barnbarnen. Det här är författarens berättelse om hur det gick. Det är läsning som får ens egna små vardagliga bekymmer att te sig just så obetydliga som de är.

Omslag-Ar-du-gift-med-en-psykopat

Av Eva Rusz

(Norstedts)

Ja, man kan ju undra ibland. Det är inte alltid lätt att begripa sig på den man har en relation till. Alla dessa morgonvanor, för att inte tala om ordningen i kylskåpet. Men det är också så lätt att bli hemmablind, att vänja sig vid vansinnet. På semestern får du tid för en grundligare analys och Eva Rusz kan hjälpa dig att ta reda på om du faktiskt bor ihop med en psykopat. Inte minst intressant blir det när din partner får se dig sitta och läsa den här boken, till exempel på stranden. Grannarna bredvid lär också bli nyfikna.

Omslag_sju-regler

Av John Gottman

(Natur & Kultur)

Man vet ju hur det kan bli på semestern. Nu ska det stressas av, nu ska vi komma varandra nära, bara må bra. Men i stället blir det katastrof av alla höga förväntningar. John Gottman är expert på hur gifta par relaterar till varandra (det går bra att vara ogift också), och har ställt upp sju regler för hur man bäst ska bete sig mot varandra för att leva lyckliga i alla sina dagar. Oumbärlig läsning, inte minst om det blir en regnig sommar.

Av KENNETH GYSING